موضوعات وبسایت : دینی و مذهبی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

Fبی بی سی فارسی

Fبی بی سی فارسی

نویسنده : Ramin | زمان انتشار : 25 آبان 1399 ساعت 16:20

  • _115508152_4cdb68c5-ef98-4958-967b-aaec76821dd2.jpg

    سفر مناقشه برانگیز اردوغان به قبرس شمالی

    رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به مناسبت سالگرد اعلام جمهوری در قبرس شمالی که فقط کشورش آن را به رسمیت می شناسد، وارد این بخش از جزیره قبرس شده است. نیکوس آناستاسیادس، رئیس جمهور قبرس، آقای اردوغان را به "فتنه‌انگیزی بی‌سابقه" متهم کرده است. این اقدام باعث برانگیختن خشم قبرسی‌های یونانی‌تبار و همچنین شماری از ترک‌های ساکن جزیره به خاطر سفر به شهر ساحلی وروشا(مرعش) شده است.

    تست شخیصت شناسی
    سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
    ۱۴ دقیقه پیش
  • امارات طرح 'ویزای طلایی' برای اقامت ده ساله را گسترش می‌دهد

    امارات متحده عربی شرایط دریافت اقامت ده ساله را که با عنوان "ویزای طلایی" شناخته می‌شود، با هدف جذب افراد متخصص و حرفه‌ای بیشتر تغییر داده است. نایب رئیس امارات روز یکشنبه ۱۵ نوامبر اعلام کرد که از این به بعد تمام پزشکان، دارندگان مدرک دکترا و همین‌طور مهندسان کامپیوتر، برنامه‌نویسی، الکترونیک، برق و زیست‌فناوری (بیوتکنولوژی) می‌توانند برای دریافت این ویزای بلندمدت در امارات درخواست بدهند.

    ۴۴ دقیقه پیش
  • معاون رئیس جمهوری افغانستان: دستگاه قضایی باید تروریستان را به صورت علنی محاکمه کند

    امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور افغانستان از قوه قضائیه این کشور خواست تا "تروریست‌های دستگیر شده" را به طور علنی تحت پیگرد قانونی قرار دهد. او گفته است که انتظار دارد قوه قضاییه به نمایندگی از شرکت کنندگان این نشست، این کار را انجام دهد و در جریان دادرسی باید از خانواده‌های "شهدا" نیز به عنوان شاهد دعوت شود. پیشتر دیده‌بان شفافیت افغانستان بر اساس یک نظرسنجی اعلام کرده‌بود که وجود فساد اداری در نظام قضایی دولت و محاکم غیررسمی از جمله فساد در محاکم طالبان، از اعتماد مردم نسبت به مراجع قضایی در این کشور کاسته است.

    ۱۹ دقیقه پیش
  • اعتراض‌های آبان‌ ۹۸؛ جامعه جهانی در آن روزها کجا بود؟

    یکسال بعد از اعتراض‌های آبان، مساله واکنش‌های بین‌المللی به خشونت‌های آنچه ظرف سه روز رخ داد هنوز با پرسش‌هایی روبه‌روست: آیا این واکنشها تناسبی با وقایع داخل ایران داشت؟ یا اینکه جامعه جهانی یکی از خشن‌ترین سرکوب‌های سیاسی چند دهه اخیر اخیر در ایران را نادیده گرفت؟

    ۲ ساعت پیش
  • احتمال ابتلای ایلان ماسک به کووید ۱۹

    ایلان ماسک، کار آفرین شناخته شده در زمینه فناوری می‌گوید که "به احتمال زیاد" به صورت "خفیف" به ویروس کرونا مبتلا شده و "چندین آزمایش وی از چندین آزمایشگاه جواب‌های متفاوت در پی داشته است".

    ۶ ساعت پیش
  • روسیه و ترکیه، برندگان جنگ قره‌باغ

    جنگ مرگبار شش هفته‌ای قره‌باغ بعد از امضای قرارداد صلح توسط رهبران جمهوری آذربایجان و ارمنستان و به وساطت روسیه پایان یافت. با آرامتر شدن فضا مشخص است که جمهوری آذربایجان به وضوح در این جنگ پیروز شده است و ارمنستان شکست تلخی خورده است. با این حال، این درگیری و تلاش برای ختم آن منافعی نیز عاید دو قدرت دیگر کرده است: ترکیه و روسیه.

    ۶ ساعت پیش
  • آبان ۹۸؛ روزشمار واکنش‌های جهانی به اعتراض‌ها

    یک سال از اعتراض‌های سراسری در واکنش به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبان ۹۸ می‌گذرد. اعتراض‌هایی که با سرکوب شدید معترضان به دست نیروهای امنیتی مواجه شد. اما آن دوران کشورهای جهان به این اعتراض‌ها و سرکوب‌ها چه واکنشی‌هایی نشان دادند؟ در این گزارش گاهشمار این واکنش‌ها را بخوانید

    ۳ ساعت پیش
  • روز جهانی دیابت، 'قاتل خاموش'

    ۱۴ نوامبر، روز جهانی دیابت است، روزی برای آگاهی‌رسانی درباره مرض قند یا دیابت که به "قاتل خاموش" نیز شهرت دارد.

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰
  • آبان ۹۸: تفاوت ۱۳۰۰ نفری آمار کشته شدگان و جزئیاتی که پس از یک سال اعلام نشد

    یک سال بعد از اعتراض‌های آبان ۹۸، مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز جزئیات آمار مربوط به کشته شدگان این اعتراضات را اعلام نکرده‌اند. تنها در ۱۱ خرداد ۹۹ و حدود شش ماه پس از این وقایع آبان ماه، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، تعداد کشته شدگان را ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر اعلام کرد و تلویحا گفت که ۸۰ درصد به دست نیروهای دولتی و ۲۰ درصد با 'سلاح های غیر سازمانی' کشته شده‌اند.

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰
  • مداحان در عمارت فخرالدوله درس عاشورا می خوانند یا سیاست؟

    کلید عمارت فخرالدوله ۱۵ آبان‌ماه سال ۸۸ در مراسمی به مداحان اهل بیت واگذار شد و حالا خانه شاهزاده قاجار، دخترمظفرالدین شاه درنزدیکی بهارستان در اختیار تشیکلاتی است که با هدف رسیدگی به امور علمی، اتحاد و یکپارچگی مداحان تاسیس شده و در اساسنامه این خانه گفته شده محلی برای گردهمایی و تبادل آرا و افکار مداحان و تولید محتوا برای ذاکران و مداحان است.

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰
  • خرابکاران موزه‌ پرماگون برلین چه کسانی هستند؟

    تا به حال خسارت‌های جانی کرونا و شیوع نگران‌کننده آن در جهان در پیشانی خبرهای مهم رسانه‌های آلمان قرار می‌گرفت اما چندی است که آسیب‌های اغلب جبران‌ناپذیر‌‌ به گنجینه‌های هنری با انگیزه‌‌های "سیاسی ـ کرونایی" نیز در ردیف خبرهای داغ قرار گرفته‌اند.

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰
  • اعتراض‌های آبان۹۸ ؛ تورم در ایران یک سال بعد از گرانی بنزین

    افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبان پارسال از آنجا که با اعتراضاتی گسترده در شماری از شهرهای ایران همراه شد و سرکوبی بی‌سابقه معترضان را به دنبال داشت، مباحث مربوط به آثار تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین را با حساسیتی بیش از دوره‌های قبلی افزایش قیمت بنزین دنبال شد. اما این افزایش قیمت چه آثاری بر تورم در ایران داشت؟

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰
  • اعتراضات آبان ۹۸ چرا آغاز شد و چگونه 'جمع' شد؟

    نیمه شب روز جمعه ۲۴ آبان سال ۹۸، اعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین، جرقه اعتراضاتی را زد که به سرعت فراگیر شد و شعله آن تنها با سرکوب خونین معترضان به دست نیروهای امنیتی و بازداشت‌های گسترده خاموش شد. با این حال بعد از یک سال از اعتراض‌هایی که به یکی از بحران‌های بزرگ جمهوری اسلامی تبدیل شد، هنوز تعداد کشته‌ها و بازداشت‌شدگان آن وقایع به طور رسمی اعلام نشده است.

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰
  • وکیل خانواده قاضی منصوری: دلیلی برای خودکشی وجود نداشته است

    محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده غلامرضا منصوری، می‌گوید که "هیچ فیلمی مبنی بر تأیید موضوع خودکشی در پرونده نیست و تنها گزارشی از دادستانی رومانی در پرونده وجود دارد که در آن اعلام شده غلامرضا منصوری خودکشی کرده که حتی به ما اجازه داده نشد رونوشتی از آن گزارش برداریم. تنها اجازه خواندن آن گزارش را به ما دادند." جسد غلامرضا منصوری، قاضی پیشین اجراییات شهرستان لواسانات، جمعه سی‌ام خرداد در هتلی در بخارست رومانی پیدا شد.

    ۴ ساعت پیش
  • مسئولیت تامین امنیت دانشگاه‌های خصوصی افغانستان به وزارت داخله واگذار می‌شود

    مقام‌های وزارت داخله/کشور افغانستان می‌گویند، ریاست تصدی محافظت عامه این وزارت آماده است که بر اساس یک "قرارداد انتفاعی دوجانبه"، خدمات امنیتی را توسط پلیس آموزش‌دیده و مسکلی برای موسسات و دانشگاه‌های خصوصی این کشور فراهم کند. مسئولان دانشگاه‌های خصوصی تا هنوز در این مورد ابراز نظری نکرده‌اند اما وزارت تحصیلات عالی از این تصمیم استقبال کرده است.

    ۴ ساعت پیش
  • آسوشیتدپرس: 'ترور المصری در تهران محصول همکاری آمریکا و اسرائیل بود'

    یک روز بعد از آنکه نیویورک تایمز گزارش داد نیروهای اطلاعاتی اسرائیل، به نیابت از آمریکا ابو محمد المصری، از مظنونان اصلی بمب‌گذاری‌های سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا، را در تهران ترور کرده‌اند، آسوشیتدپرس گزارش می دهد که این عملیات با همکاری دو کشور انجام شد. نیویورک تایمز گزارش داده بود که ابو محمد المصری از مظنونان اصلی بمب‌گذاری‌های سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا، و دخترش مریم روز ۷ اوت - ۱۷ مرداد - به دست ماموران اسرائیل در تهران ترور شدند، مسئله‌ای که ایران آن را به شدت تکذیب کرده است.

    ۷ ساعت پیش
  • درگیری در منطقه تیگرای اتیوپی به اریتره کشیده شد

    رسانه های محلی و دیپلمات ها می گویند که موشک های شلیک شده از ناحیه ناآرام تیگرای در اتیوپی به پایتخت اریتره اصابت کرده است. پیشتر گزارش شد که نیروهای حاضر در منطقه تیگری در شمال اتیوپی موشک هایی به سوی فرودگاه ها در ایالت همجوار شلیک کرده اند که از دیگر نشانه های تشدید نبرد با نیروهای دولتی است.

    ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵ نوامبر ۲۰۲۰
  • اعتراضات آبان ۹۸؛ گاهشمار وقایع

    اعتراضات به افزایش قیمت بنزین از روز جمعه ۲۴ آبان تبدیل به یکی از بحران‌های بزرگ سالهای اخیر حکومت ایران شد و آمار کشته شدگان این حوادث به سرعت افزایش یافت و به یکی از خونین‌ترین اعتراضات سال‌های پس از پیروزی جمهوری اسلامی بدل شد.

    ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۳ دسامبر ۲۰۱۹
  • طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران چیست؟

    فاز اول طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران آغاز شده و حسن روحانی آن را خط انتقال امید به همه کشاورزان و صنعتگران خوانده است. برخی رسانه‌های ایران هم آن را "اَبَر پروژه" می‌دانند اما فعالان محیط زیست نگران پیامدهای آن برای زیست‌بوم خلیج فارس و مناطق مرکزی ایران هستند. اما این طرح چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

    ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۹ نوامبر ۲۰۲۰
  • جیل بایدن؛ از معلمی تا بانوی اول آمریکا

    جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده است. همسرش جیل بایدن که روزگاری معلم زبان انگلیسی بوده است، در طول مبارزات انتخاباتی در کنار او بود و حالا قرار است به عنوان بانوی اول آمریکا به کاخ سفید برود. از جیل بایدن چه می‌دانیم؟

    ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۷ نوامبر ۲۰۲۰
  • انتخابات آمریکا؛ رای الکترال چیست؟

    در آمریکا زمانی که رای‌دهندگان پای صندوق‌های رای می‌روند،‌ در واقع به‌طور مستقیم رئیس جمهوری را انتخاب نمی‌کنند. البته رای دهندگان عملا در برگه‌های رای نام رئیس جمهوری مورد نظر خود را می‌نویسند،‌ اما آنها در واقع به گروهی از مقامات محلی رای می‌دهند که تشکیل دهنده "کالج انتخاباتی" یا "مجمع برگزینندگان" آن ایالت هستند.

    ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۴ نوامبر ۲۰۲۰
  • ملانوم چیست؟

    ملانوم که به ملانوم بدخیم هم معروف است، نوعی سرطان پوست است که می‌تواند به اعضای دیگر هم سرایت کند. ملانوم به اندازه سرطان‌های پوست غیرملانومی شایع نیست ولی "بنیاد پوست بریتانیا" آن را یکی از "خطرناک‌ترین" سرطان‌های پوست توصیف می‌کند. اما برای شناسایی آن باید دنبال چه نشانه‌هایی بود؟

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲ نوامبر ۲۰۲۰
  • هولوکاست چیست و چرا در بعضی کشورها انکار آن جرم است؟

    رهبر جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه، درباره کاریکاتورهای پیامبر اسلام در توییتر خود نوشت: "... چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟"

    ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱ نوامبر ۲۰۲۰
  • امانوئل مکرون کیست؟

    سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه درباره اسلام سیاسی و اسلام‌گرایان افراطی خشم بسیاری را برانگیخته و موجب برگزاری راهپیمایی در برخی کشورهای اسلامی شده است. امانوئل مکرون کیست؟ نگرش و منش سیاسی او چیست و از چه نگاهی پیروی می‌کند؟

    ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰
  • نسرین ستوده کیست و چرا در زندان است؟

    نسرین ستوده لنگرودی در زندان قرچک است و به گفته سازمان زندان ها باید حکم ۱۲ سال حبس خود را در این زندان سپری کند. او از خرداد ۱۳۹۷ زندانی است و پیش از آن هم سه سال و سه ماه در زندان بوده است. اما او کیست و چرا حکومت ایران او را زندانی کرده است؟

    ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰
  • سرماخورده‌ام، آنفلوآنزا گرفته‌ام یا کرونا؟

    ویروس‌های متفاوتی عامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا هستند ولی این بیماری‌ها علائم مشابهی دارند که تمایزشان می‌تواند سخت باشد. اما در مورد این بیماری‌ها که ممکن است در ماه‌های آینده به آنها مبتلا شویم، باید چه نکاتی را بدانیم؟

    ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰
  • سکس و ویروس کرونا؛ آنچه باید بدانید

    آیا ویروس کرونا به از طریق روابط جنسی نیز منتقل می‌شود؟ شاید خیلی‌ها به این پرسش فکر کرده باشند، اما از طرح آن خجالت می‌کشند. دکتر الکس جورج پزشک اورژانس و الیکس فاکس خبرنگار مسائل جنسی به برخی از این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند.

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۳۱ مارس ۲۰۲۰
  • آیا واکسن ۱۰۰ سال پیش می‌تواند جان مبتلایان کرونا را نجات دهد؟

    دانشمندان در بریتانیا آزمایش واکسن ب‌ث‌ژ را آغاز کرده‌اند تا ببینند تا چه حد می‌تواند جان انسان را در برابر ویروس کووید-۱۹ نجات دهد. این واکسن در سال ۱۹۲۱ برای مقابله با بیماری سل تولید شد اما شواهدی در دست است که نشان می‌دهد ممکن است بدن را در برابر عفونت‌های دیگر هم محافظت کند.

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱ اکتبر ۲۰۲۰
  • تلاشی تازه برای گشودن معمای مصونیت به کرونا

    دانشمندان کوشش تازه‌ای را برای شناختن واکنش سیستم ایمنی به ویروس کرونا آغاز کرده‌اند. پژوهشگران در ۱۷ مرکز تحقیقاتی در بریتانیا می‌خواهند به سوالاتی نظیر این پاسخ دهند که مصونیت به کرونا چقدر دوام دارد و چرا شدت این بیماری این‌قدر متغیر است.

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲ سپتامبر ۲۰۲۰
  • راستی‌آزمایی؛ آیا ماسک باعث کاهش اکسیژن‌رسانی و ضعف ایمنی می‌شود؟

    اجباری شدن ماسک و پوشاندن صورت در مکان‌های عمومی مثل فروشگاه‌ها در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و بریتانیا باعث بحث و اختلاف‌نظر شده است و در شبکه‌های اجتماعی هم انعکاس یافته‌اند. گروه راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی اطلاعات و ادعاهای غلط و گمراه‌کننده را که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده‌اند بررسی کرده است.

    ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۰
  • کاوازاکی چیست؟ کاوازاکی کیست؟ چرا با کرونا نامش سر زبان‌ها افتاده؟

    یک بیماری نادر کودکان که بسیاری از پزشکانی که در زمینه بیماری‌های کودکان کار نمی‌کنند شاید تا پایان دوران کار حرفه‌ایشان حتی یک مورد آن را نبینند، ناگهان در دوران کرونا محل توجه عموم قرار گرفت. اما کاوازاکی چه بیماری‌ای است و چرا نامش این روزها مطرح شده است.

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶ مه ۲۰۲۰
  • بایدن و پایان جنگ افغانستان؛ 'این ترفند تازگی ندارد'

    در این نوشته که برای صفحه ناظران بی‌بی‌سی فرستاده شده، نویسنده معتقد است که جو بایدن مانند روسای سابق جمهوری آمریکا در زمان کارزارهای انتخاباتی خوسته چهره‌ای متفاوت از خود نشان بدهد که به عقیده نویسنده "این ترفند تازگی ندارد".

    یک ساعت پیش
  • سردرگمی نیروهای شیعه عراق در ترسیم سیاست ملی

    نیروهای سیاسی شیعه از سال ۲۰۰۳ نقشی اساسی در ساختار دولت جدید عراق پیدا کردند. این نخستین بار در تاریخ معاصر عراق بود که چنین فرصتی در اختیار این گروه‌ها قرار می‌‌گرفت. پیش از آن٬ گروه‌های شیعه یا کاملا خارج از دایره قدرت و در کنار اپوزسیون بودند یا مشارکتی بسیار جزئی در ساختار دولتی داشتند که صبغه غالب آن عربی و سنی بود. اکنون پس از حدود دو دهه از این تحول تاریخی مهم٬ به نظر می‌رسد نیروهای سیاسی شیعه از ایجاد یک گفتمان ملی که با مشارکت دیگر گروه‌ها به یک دولتی کارآمد بیانجامد ناکام مانده‌اند.

    ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳ نوامبر ۲۰۲۰
  • برنامه موشکی ایران؛ دفاع ملی یا تهدید بین‌المللی؟

    برنامه موشکی ایران در دوران جنگ با عراق آغاز شد، با خرید موشک از کشورهای دیگر، اما ایران بعد از جنگ هم پیشبرد برنامه‌ موشکی خود را پیش گرفت و توسعه داد. آیا برنامه موشکی ایران دفاعی است یا تهدیدی بین‌المللی؟

    ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰
  • کرونا در دوران "دوکما"؛ سه روایت از جشن و سوگواری در هند

    سفر از کرالا ایالتی در جنوب هند تا راجستان در شمال غربی این کشور پهناور. در این سفر بخشی از زندگی روزمره مردم هند به تصویر کشیده شده است. در بخشی از سفر شیوع کرونا روال عادی زندگی را مختل کرده است.

    ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۰
  • ۱۹۶۸؛ سالی که صدها زن را تسخیر کرد

    وقتی که به چان تی نای تجاوز شد، نه تنها عدالت برایش اجرا نشد کسی با او همدردی هم نکرد. به جایش زندانی شد.

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۴ آوریل ۲۰۲۰

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر