دستور نماز آیات
مسأله 1516- نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد و دستور آن این است که انسان بعد از نیت،تکبیر بگوید و یک«حمد»و یک سورۀ تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد،دوباره یک«حمد»و یک سوره بخواند،باز به رکوع رود تا پنج مرتبه و بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بهجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.
مسأله 1517- در نماز آیات ممکن است انسان بعد از نیت و تکبیر و خواندن«حمد»، آیههای یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 307
و سر بردارد و بدون این که«حمد»بخواند،قسمت دوم از همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همینطور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام نماید،مثلاً به قصد سورۀ «قُل هو اللّٰه احد»> بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ < بگوید و به رکوع رود،بعد بایستد و بگوید:> قُلْ هُوَ اللّٰهُ أَحَدٌ < دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید:> اَللّٰهُ الصَّمَدُ < باز به رکوع رود و بایستد و بگوید:> لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ < و برود به رکوع،باز هم سربردارد و بگوید:> وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ < و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سربرداشتن،دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بهجا آورد و بعد از سجدۀ دوم تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.
مسأله 1518- اگر در یک رکعت از نماز آیات،پنج مرتبه«حمد»و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک«حمد»بخواند و سوره را پنج قسمت کند مانعی ندارد.
مسأله 1519- چیزهایی که در نماز یومیه واجب و مستحب است در نماز آیات هم واجب و مستحب میباشد ولی در نماز آیات مستحب است به جای اذان و اقامه سه مرتبه بگویند:
«اَلصّلاة» [1]
مسأله 1520- مستحب است بعد از رکوع پنجم و دهم بگوید:
«سَمِعَ اللّٰهُ لِمَنْ حَمِدَه» و نیز پیش از هر رکوع و بعد از آن تکبیر بگوید ولی بعد از رکوع پنجم و دهم گفتن تکبیر مستحب نیست.
مسأله 1521- مستحب است پیش از رکوع دوم و چهارم و ششم و هشتم و دهم قنوت بخواند و اگر فقط یک قنوت پیش از رکوع دهم بخواند کافی است.
مسأله 1522- اگر در نماز آیات شک کند که چند رکعت خوانده و فکرش به جایی نرسد نماز باطل است.
مسأله 1523- اگر شک کند که در رکوع آخر رکعت اول است یا در رکوع اول رکعت
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 308
دوم،و فکرش به جایی نرسد،نماز باطل است.ولی اگر مثلاً شک کند که چهار رکوع کرده یا پنج رکوع،چنانچه برای رفتن به سجده خم نشده،باید رکوعی را که شک دارد بهجا آورده یا نه،بهجا آورد.و اگر برای رفتن به سجده خم شده،باید به شک خود اعتنا نکند.
مسأله 1524- هر یک از رکوعهای نماز آیات رکن است که اگر عمداً یا اشتباهاً کم یا زیاد شود نماز باطل است.
کتابرساله توضیح المسائل آیة الله العظمی بروجردی با حواشی امام خمینی (س)صفحه 309