موضوعات وبسایت : دینی و مذهبی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

رفع بستگی بخت

رفع بستگی بخت

نویسنده : Ramin | زمان انتشار : 25 آبان 1399 ساعت 10:24

پرسشگر گرامی! از این که به ما اعتماد کرده و مشکل خود را با کارشناسان این دفتر درمیان گذاشتید، تشکر و قدردانی می کنیم. امید است پاسخ ما بتواند گره ای از مشکلات شما جوانان محترم و مشتاق پاکی و پاکدامنی باز کند که این بهترین پاداش به حسن اعتمادتان خواهد بود.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

دوست گرامی یکی از مهمترین ارکان مشاوره مخصوصاً در زمینه راهنمایی که باعث می گردد نتیجه مطلوبی از آن حاصل گردد میزان اطلاعاتی است که شما باید در اختیار مشاور قرار دهید؛ زیرا به هر حال تفاوت های فردی افراد در وضعیت و شرایط خانوادگی، محیطی، شخصیتی و ... ایجاب می کند که مشاوره ها با فرد مورد نظر و شرایط وی مطابقت داشته باشد. مثلا ای کاش شما اشاره ای واضحتر و کاملتر به خصوصیات اخلاقی و ویژگیهای خود و خانواده تان می کردید.

ما در مورد بسیاری از مسایل زندگی شما که در ارائه راهکارهای عملی دخیلند اطلاع نداریم. با این حال با توجه به کلی بودن سوال مطالب زیر را در دو بخش تقدیمتان می کنیم: ۱- طلسم و بستن بخت، ۲- تاخیر در ازدواج.

* ۱- طلسم و بستن بخت،

در پاسخ به آنچه مطرح کرده اید گفتنی است که: بلی، مسخر کردن افراد از طریق سحر وجادو و طلسم امکان دارد و برخی از اذکار و اوراد و ادعیه درباره تسخیر افراد از طریق سحر و جادو و... وجود دارد و برخی از کتاب ها نیز در این باره تالیف شده است که البته ما نمی توانیم آنها را تایید یا تکذیب کنیم.

اما با وجودیکه طلسم وجود دارد ولی هر کسی نمی تواند اینکار را انجام دهد و توانایی ویژه ای می خواهد و دیگر اینکه هر فردی را نمی توان طلسم کرد. همچنین بیشتر حرفهایی که درباره طلسم افراد و بستن بخت زده می شود عوامانه است و اعتباری ندارد و از شما که جوان تحصیل کرده و فهمیده ای هستید بعید است که به چنین خرافاتی اعتقاد داشته باشید.

با این وجود باید گفت سحر و جادو از نظر قرآن کریم و احادیث واقعیت دارد. به این امر در آیه ۱۰۲ سوره بقره و ۴ سوره فلق اشاره شده است. از این آیات و برخی روایات استفاده می شود که برخی از سحرها واقعا اثر گذارند. همچنان که آیه ۱۰۲ سوره بقره می فرماید: مردم سحرهایی را فرا می گرفتند که میان مرد و همسرش جدایی می افکند.

علامه طباطبایی در وجود داشتن چنین اموری می فرمایند: «... در این میان افعال خارق العاده دیگری است که مستند به هیچ کدام از سبب از اسباب طبیعی و عادی نیست، مانند خبر دادن از پنهانی ها و مانند ایجاد محبت یا دشمنی و گشودن گره ها و گره زدن ها و خواب کردن و احضار و حرکت دادن اشیاء با اراده و از این قبیل کارهایی که مرتاض ها انجام می دهند که به هیچ وجه قابل انکار نیست، یا خودمان بعضی از آنها را دیده ایم و یا برایمان آن قدر نقل کرده اند که دیگر قابل انکار نیست».

تأثیر تکوینی سحر به اذن خداوند:

یکی از اصول اساسی توحید، این است که همه قدرت ها در این جهان از قدرت پروردگار سرچشمه می گیرد، حتی سوزندگی آتش و برندگی شمشیر بی اذن فرمان او نمی باشد. منتها مفهوم این بیان مجبور بودن افراد در کار خود نیست.

توضیح این که: جهان آفرینش، جهان اسباب و مسببات است. البته برخی سبب ها مادی است و برخی غیر مادی است. اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که هر پدیده و حادثه ای از علت ویژه خود صادر گردد و در عین حال، نظام علت و معلول ها همگی به خدا منتهی شده و از او قدرت و نیرو می گیرند. اوست که سبب را می آفریند و به آن قدرت و نیرو می بخشد و آن را برای ایجاد معلول ویژه خود آماده می سازد. در حقیقت مؤثر واقعی، در تمام نظام جهان یکی است و نظام جهان که به صورت اسباب و مسببات جلوه گری دارند، همگی از او استمداد گرفته و به او منتهی می شوند

(اصالت روح، آیت الله سبحانی، ص ۲۴۱، مؤسسه امام صادق).

در تأثیر سحر و جادو نیز وضع چنین است. خداوند متعال با قدرت خویش، چنین اراده و نیرویی را در افراد به ودیعت نهاده است. انسان ها با بهره گیری از این اراده و تقویت آن می توانند به کارهای شگفت انگیزی دست زنند. برخی مانند اولیای خداوند از آن نیرو در مسیر مناسب، استفاده می کنند و عده ای دیگر، با سوء استفاده از آن به کارهای ناشایست اقدام می کنند؛ پس، در واقع اصل وجود این نیرو در نهاد آدمی از آن خداوند و به فرمان او است، منتها چگونگی بهره گیری از آن به عهده خود انسان نهاده شده است و او در چگونگی بهره گیری از آن مسؤول است.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت باشید این است که در اسلام از یادگیری سحر و انجام دادن اعمال سحر و جادوگری به شدت منع شده است. اکثر این گونه باورها (شانس و اقبال، بخت و ستاره یا سحر و جادو و طلسم)که در مردم وجود دارد، نه پایه و اساس عقلی و علمی دارد و نه دینی . آن قسم از سحر و طلسم که در برخی کتب دینی آمده است، اگر چه اصلش واقعیت دارد، ولی اصل و حقیقت آن در دسترس مردم و شیادان نیست. بنابراین بهتر است ذهن خود را از این حرف های بی اساس و خرافی پاک کنید.

شایان ذکر است: نداشتن خواستگار مناسب و یا موفق نشدن به ازدواج از سوی دختر و پسر (البته اگر از سن متعارف ازدواج گذشته باشد)، همیشه به معنای بسته شدن بخت نیست و ممکن است علل دیگری داشته باشد.

باور نادرستی مثل بسته شدن بخت و ... یکی از آسیب های ازدواج است؛ پس شایسته است این گونه باورها را از بین برد؛ زیرا بر عملکرد فرد تأثیر خواهد گذاشت و در نتیجه باعث ازدواج نکردنش می گردد. به خاطر داشته باشید که، انسان همانگونه عمل می کند که می اندیشد.

دعا و نفرین و طلسم و نوشتن آن ها بر کاغذ برای بستن بخت دختر یا پسر صحّت ندارد و خداوند چنین دعاهایی را مستجاب نمی کند.

در مورد سحر و جادو نیز گرچه نمى خواهیم بگوییم سحر و جادو و بستن بخت، هیچ گونه واقعیتى ندارد، ولى از طرف دیگر نمى توان مطمئن بود که هر نوع مشکلی ریشه در همین مسئله دارد. و باید توجه داشت که غالب آن چه امروزه در میان مردم در این باره شایع است، بى اساس است و بیشتر به افکار روانى، تخیلات، سوءظن ها، توهمات و مشکلات واقعى موجود در رفتار و اعمال آنها مربوط است.

بنابراین با توجه به آنچه گفته شد اولا : نباید موضوعاتی مانند افزایش سن ازدواج، بالارفتن توقعات و انتظارات دختر و پسر و مشکلات فرهنگی را نادیده گرفت؛ ثانیاً : بستن بخت کار هر کسی نیست و افرادی هم که خداوند به آن ها واقعا توانایی ها و قدرت هایی این چنینی می دهد در راه باز کردن عقود و حل مشکلات استفاده می کنند نه در جهت خشنودی شیطان و ایجاد مشکل.

بنابراین ما باید با این عقاید خرافی و باورهای نادرست بجنگیم و با رفتارها و تعاملات اجتماعی و پرهیز از ناامیدی زمینه ازدواج خود را با توکل بر خدا و صدقات و دعاهای وارده فراهم کنیم.

با این حال اگر بر فرض موردى پیدا شد که سحرى در کار بود، مى توان از راه هاى زیر براى بطلان آن استفاده نمود:

۱. استعاذه به خداوند و زیاد خواندن آیت الکرسی و سوره هاى فلق و ناس.

۲. خواندن و نوشتن آیات ۷۵ تا ۸۲ سوره یونس و همراه داشتن آن.

۳. خواندن آیات ۵۴ تا ۵۶ سوره اعراف.

۴. دعا و تضرع به درگاه خداوند.

۵. درخواست دعا از اولیاى واقعى خداوند.

۶. صدقه دادن.

۷. این دعا را بنویسد و همراه داشته باشد: « بِسمِ الله وَ بِالله، بِسمِ الله وَ ما شاءَالله، بِسم الله لاحَولَ ولاقُوّه الا بالله، قالَ موسی ما جِئتُم بِه السِّحرُ اِنَّ اللهَ سَیُبطِلُهُ اِنَّ اللهَ لا یُصلِحُ عَملَ المُفسِدینَ، فَوَقَعَ الحَقُّ و بَطَلَ ما کانُوا یَعمَلونَ فَغُلِبوا هُنالِکَ وَانقَلَبُوا صاغِرینَ» ( این دعا از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است).

۸) مرحوم شیخ عباس قمى(رحمه الله) در کتاب «باقیات صالحات » (حاشیه کتاب مفاتیح الجنان ) مى گوید : جهت باز کردن بسته شده ، آیات زیر بر کاغذ نوشته شود، و بر او آویزان گردد. سپس این جمله افزوده گردد:« کَذلِکَ حَلَلتُ فُلانَ بنَ فُلانٍ عَن بِنتِ فُلانَةَ »؛« به جای فلان بن فلان اسم کسی که احتمال می دهید برایتان جادو کرده باشد و اسم پدرش، و به جای فلانه اسم مادر خودتان را می نویسید)

۱- سوره فتح، آیه ۱و۲

۲- سوره نصر«إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ ... »

۳- سوره روم، آیه ۲۱ «وَ مِنْ ءَایَـاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُواْ إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِى ذَلِکَ لاََیَـت لِّقَوْم َیتَفَکَّرُونَ»

۴- سوره مائده، آیه ۲۳ «ادْخُلُواْ عَلَیْهِمُ الْبَابَ فَإِذَا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّکُمْ غَـالِبُونَ»

۵- سوره قمر، آیات ۱۱-۱۲ «فَفَتَحْنَآ أَبْوَابَ السَّمَآءِ بِمَآء مُّنْهَمِر * وَ فَجَّرْنَا الاَْرْضَ عُیُونًا فَالْتَقَى الْمَآءُ عَلَى أَمْر قَدْ قُدِرَ»

۶- سوره طه، آیات ۲۵-۲۸ «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِى صَدْرِى * وَ یَسِّرْ لِى أَمْرِى * وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِى * یَفْقَهُواْ قَوْلِى »

۷- سوره کهف، آیه ۹۹ «وَ تَرَکْنَا بَعْضَهُمْ یَوْمَـئِذ یَمُوجُ فِى بَعْض وَ نُفِخَ فِى الصُّورِ فَجَمَعْنَاهُمْ جَمْعًا»

۸- سوره توبه، آیات ۱۲۸-۱۲۹ «لَقَدْ جَآءَکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ * فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِىَ اللَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ»[۱]

در پایان گفتنی روش عمومی و تأیید شده از سوی امامان علیهم السلام همان تداوم صدقه و خواندن سوره یس و آیه «و ان یکاد» و «چهار قل» است.

همچنین آیه الله بهجت- ره - در پاسخ به درخواست دعا برای باز شدن بخت و ازدواج چنین سفارش کرده اند .:

۱- از حضرت آیت الله بهجت (ره) نقل شده است برای برطرف شدن این مشکل؛ نماز جعفر طیار بخوانید و پس از آن دعایی که در کتاب زاد المعاد مجلسی آمده بخوانید ( این دعا در کتاب شریف مفاتیح الجنان در ضمن نماز جعفر طیار ذکر شده است ) و در پی آن به سجده روید و تلاش کنید که حتما گریه کنید، گرچه به مقدار کم، همینکه چشمتان را اشک گرفت حاجتتان را از خدا بخواهید. این عمل را تا زمانی که حاجتتان برآورده شود انجام دهید و اگر نشد بدانید یا کم خوانده و یا با اعتقاد کامل نخوانده اید.

۲- در پاسخ دیگری به این پرسش فرموده اند آیه ۷۴ سوره مبارکه فرقان یعنی :« رَبّنا هَب لَنا مِن اَزواجِنا وَ ذُریاتِنا قُرّه اَعیُن و اجعَلنا لِلمُتَّقینَ اِماما » را برای این منظور بخوانید .[۲]

* ۲- تاخیر در ازدواج

خواهر محترم در پاسخ به مسئله ای که تحت عنوان مشکل ازدواج مطرح کرده اید باید گفت درست است که ازدواج یک مسأله لازم و یکی از مهمترین نیازهای هر فردی است، اما تمام زندگی فرد نیست. به خاطر همین در صورتی که به هر دری زدیم، ولی موفق به این کار نشدیم، نباید فکر کنیم نابود شده ایم. زندگی ما جنبه های دیگری هم دارد؛ کار، ورزش، هنر، تحصیل، فعالیتهای فرهنگی و مذهبی، تفریح و... که باید به آنها پرداخت و این مسأله را فراموش کرد تا زمینه آن فراهم شود. چرا که افراط در هر امری، به همان اندازه مضر است که انسان نسبت به آن، بی مبالات باشد. اگر واقعاً این مسئله برایتان مهم است ـ که باید باشد ـ به جای بازی با افکار و توهمات منفی، در این زمینه مطالعه کنید و بر آگاهی خود بیفزایید تا هنگام انتخاب، بتوانید تصمیم صحیحی بگیرید.

بنابراین اولین توصیه ما این است که دیگر به این مسأله فکر نکنید و به سایر ابعاد زندگی خود مشغول باشید. می دانیم که سخت است و هیچ گاه به طور کلی فراموش نخواهد شد. اما بی توجهی به آن، فشارها را کمتر می کند و تحمل زندگی را برای شما آسانتر می نماید. با این کار از زندگی بیشتر لذت خواهید برد.

شما اگر میخواهید اندکی از حجم مشکلات بکاهید و تحمل آنها را برای خود آسان کنید چاره ای ندارید جز اینکه به این نکات دقت کنید و توجه داشته باشید که وقتی مشکل قابل حل نیست، باید خودمان را بزرگ کنیم تا مشکل کوچک شود و آن را ریز ببینیم.

خواهر گرامی بطور کلی تاخیر در ازدواج مساله ای است که در آن عوامل متعددی دخیل هستند. بعضی از این عوامل از حیطه اختیارات انسان خارج هستند و برخی دیگر از آنها مربوط به خود فرد و خانواده او می شود. طبیعی است که اگر مانعی بر سر راه شما وجود دارد قبل از هر کاری ابتدا باید تلاش نمایید آن را برطرف نمایید و سپس به دعا و اعمال معنوی بپردازید. در صورت تمایل می توانید این دلایل را در مکاتبات بعدی از ما بخواهید.

اما در حال حاضر چه باید کرد؟

لطفا نکات زیر را با دقت بخوانید و با تمام وجود سعی کنید به آنها عمل کنید:

۱- از والدین خود بخواهید برای ازدواج شما دعا کنند چرا که دعای والدین در حق فرزند مستجاب است.

۲- سعی کنید همیشه خوش اخلاق و خوش برخورد باشید.

۳- در مجالس زنانه با ظاهری آراسته و زیبا حاضر شوید. به سر و وضع و آراستگی ظاهری خود بیشتر برسید و از شلختگی اجتناب کنید. البته با رعایت حلال و حرام و اجتناب از خودآرایی در مقابل نامحرم.

۴- از انزواجویی بپرهیزید و روابط اجتماعی خود را افزایش دهید و سعی کنید در اینگونه روابط با دیگران با گرمی و مهربانی برخورد کنید؛ البته نه با نامحرمان.

۵- در گفتگوهای خود به صورت غیر مستقیم علاقه و میل خود را برای ازدواج با فرد مومن و متدین ابراز دارید.

۶- به جای تمرکز بر نقاط ضعف خود بر ویژگی های مثبت شخصیتی خود تمرکز کنید. برای این کار لیستی از نکات مثبت خود تهیه کنید و هر روز آن را مرور کنید. این کار موجب افزایش اعتماد به نفس شما می شود.

۷- مهارتهای زندگی خود را افزایش دهید. برای این کار می توانید در کلاسهای هنری شرکت کنید.

۸- چنانچه در رفتار و کردار خود نقاط منفی مشاهده می کنید سعی کنید این نکات را برطرف کنید.

۹- با دقت به بررسی موانع ازدواج خود بپردازید ( همانطور که گفته شد در صورت تمایل می توانید موانع ازدواج و دلایل تاخیر در ازدواج را در مکاتبات بعدی از ما بخواهید ) آنگاه از این موانع لیستی تهیه کنید سپس با تمام وجود سعی در برطرف کردن این موانع داشته باشید. چنانچه برطرف کردن آنها را از توان خود خارج می دانید از افراد آگاه و دلسوز کمک بگیرید.

۱۰- دعا، توکل، توسل و نذر صلوات برای روح اولیاء خدا نیز معمولا مشکل گشا بوده است.

۱۱- تقوا پیشه کنید. قرآن کریم می فرماید: « وَ مَن یَتَّقِ الله یَجعَل لَهُ مَخرَجا وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب»؛ «کسی که به واجبات عمل و از گناهان دوری نماید، خدای مهربان راه خروجی برایش قرار می دهد و روزیش را از جایی که حساب نمی کند، می رساند».

۱۲- استفاده از واسطه برای ازدواج نیز امر پسندیده ای است، از اینرو چنانچه در اطراف خود جوان متدینی را سراغ دارید که به او علاقمند هستید، از فردی آگاه، رازدار و دارای نفوذ و موجه بخواهید که با آن جوان و یا خانواده او صحبت کند و به صورت غیر مستقیم (به گونه ای عمل کند که گویی شما اصلا از این ماجرا خبر ندارید) شما را به عنوان یکی از گزینه های ازدواج به او معرفی کند.

۱۳- سطح توقعاتتان را پایین بیاورید. یکی از موانع مهم پیش روی ازدواج جوانان توقعات بالا می باشد که با کم کردن این توقعات و بیان این مساله در موقعیت های مناسب می توانند زمینه ازدواج را ایجاد کنند.

همچنین مراقب باشید در انتخاب همسر کمال گرا نباشید و انتظار نداشته باشید که همسر آینده شما تمام ویژگی های یک انسان ایده آل را داشته باشد، چرا که گل بی خار خداست، شاید ملاکها و معیارهای شما در مورد یک همسر مناسب کمی سخت گیرانه و آرمان گرایانه است پس سعی کنید در انتخاب همسر واقع نگر باشید و سطح توقعات خود را پایین بیاورید و اگر کسی به خواستگاری شما آمد که ۶۰ تا ۷۰% ملاکهای یک همسر مناسب را داشت به او جواب مثبت بدهید و بقیه را با هنرمندی در طول زندگی بسازید.

۱۹- همچنین شما برای رسیدن به یک ازدواج خوب می توانید، در مکانهای سالم مثل مساجد در رفت و آمد باشید، در کانون های مذهبی فعالیت کنید و در مجالس مذهبی بیشتر شرکت کنید. افراد مؤمن اکثراً در این مکانها در رفت و آمد هستند. از این رو بستر مناسبی است، برای ان شاءالله یک ازدواج مناسب.

مطمئن باشید اگر به خداوند متعال توکل کنید و تمام امور زندگى خود را به او واگذار کنید، خداوند به بهترین وجه و شکل به آن رسیدگى خواهد کرد زیرا او خیر و صلاح بندگانش را بهتر از آنها مى داند.


پی نوشت:

۱ - ر .ک کلیات مفاتیح الجنان ، مرحوم حاج شیخ عباس قمى ، باب سوم (در ضمن این باب تعویذ بطلان سحر، و باز کردن بسته شده ذکر شده است).

۲- پرسش های شما و پاسخ های آیت الله بهجت (ره) ، حامد اسلام جو ، انتشارات طوبای محبت ، ص ۲۸.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر