موضوعات وبسایت : دینی و مذهبی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی
تست شخیصت شناسی

جملات پایان سخنرانی

جملات پایان سخنرانی

نویسنده : Ramin | زمان انتشار : 10 آذر 1399 ساعت 13:39

پایان سخنرانی در سخنرانی بسیار مهم است. همان‌گونه که شروع سخنرانی برای تاثیرگذاری بر مخاطب اهمیت دارد، پایان آن نیز تاثیر گذار است. در این مقاله قصد دارم روش‌ها و جملات زیبا برای پایان سخنرانی خوب را توضیح دهم. با من همراه باشید.

تست شخیصت شناسی
سوالات امتحان آیین نامه رانندگی

پایان سخنرانی چه تاثیری داره؟

بعد از اینکه یک شروع عالی داشتید و در میانه‌ی صحبت با چاشنی‌های مختلف جلسه خود را پر انرژی برگزار کردید نیاز است که در انتها، سخنرانی خود را جمع بندی کنید و به بهترین شیوه به انتها برسانید.

در سخنرانی هایی که انجام می دهیم در دو مرحله بیشترین توجه مخاطب بر سخنران است. یکی شروع سخنرانی و دیگری پایان آن.

به همین دلیل همان‌گونه که برای شروع صحبت های خود باید برنامه‌ریزی کنیم، بایستی برای پایان آن نیز برنامه‌ریزی داشته باشیم. در ادامه فایل صوتی چگونه پایان سخنرانی جذاب و اثرگذار داشته باشیم را بشنوید و لذت ببرید.

پیشنهاد ویژه

اگر قصد دارید به سخنرانی حرفه ای و معروف تبدیل شوید، قبل از هر کاری ابتدا لازم است آموزش ببینید. پیشنهاد می کنم بعد از خواندن این مقاله، آموزش فن بیان و سخنرانی لینک زیر را دانلود کنید و به صورت رایگان، از تمام آموزشات آن بهره مند شوید.

پایان سخنرانی مخاطب با دست پر خارج میشه؟

انتهای سخنرانی همان‌قدر اهمیت دارد که آغاز آن، زیرا در انتهای سخنرانی مخاطب هوشیارتر و با حوصله‌تر می‌شود و این آخرین کلمات هستند که در ذهن او باقی می‌مانند. همیشه این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که مخاطب بعد از شنیدن سخنان و جملات زیبا برای پایان سخنرانی ، آن‌چه را که شنیده مورد قضاوت قرار می‌دهد.

بنابراین انتهای سخنرانی خود را با استفاده از جملات زیبا برنامه‌ریزی کنید. این کار می‌تواند تأثیر بسزایی در جذاب‌تر شدن سخنرانی شما داشته باشد.

روش های پایان سخنرانی خوب

با روش‌های مختلفی می‌توانیم سخنرانی خود را به انتها برسانیم. در زیر برخی از آنها را بیان می‌کنیم:

۱. با استفاده از نشانه‌ها

احتمالاً شما هم در سخنرانی‌هایی شرکت کرده باشید که سخنران در انتهای سخنرانی اعلام کرده که سخنرانی به پایان رسیده است، در حالی‌که شما هنوز منتظر شنیدن صحبت‌های او هستید.

برای اینکه مخاطب در هنگام سخنرانی بداند که سخنرانی در حال اتمام است، بایستی نشانه‌هایی از شما یا همکاران شما ببیند.

نشانه های پایان سخنرانی توسط سخنران

برخی از نشانه‌های پایان یافتن صحبت ها را خود سخنران می‌تواند عنوان کند. از جمله:

الف-استفاده از جملات

یکی از بهترین روش‌هایی که سخنران می‌تواند به مخاطب نشان دهد که سخنرانی‌اش در حال اتمام است، استفاده از جملات زیبا برای پایان سخنرانی است.

 جملاتی مانند:

و اما اخرین نکته‌ی سخنرانی امروز….

اجازه دهید نکته‌ی پایانی را بگویم…..

امروز از همراهیتون متشکرم و ناراحتم که فقط ۱۰ دقیقه دیگه کنار شما هستم…

بعد از این نکته که آخرین نکته‌ی امروز است سوالات شما رو پاسخ می‌دهم…

ب-جمع آوری برگه‌ها

اگر برگه‌های یادداشت و نظرسنجی دارید، جمع‌آوری آن‌ها می‌تواند نشانه‌ای برای مخاطب باشد برای اینکه بداند سخنرانی در حال به اتمام رسیدن است.

نشانه‌های محیطی:

برخی دیگر از نشانه‌ها برای نشان دادن پایان، می‌توانند توسط همکاران ما یا تیم برگزارکننده صورت پذیرد.

الف- پخش کردن فرم نظر سنجی

پخش کردن فرم‌های نظرسنجی یا فرم شرکت در دوره می‌تواند نشانه‌ای برای به انتها رسیدن سخنرانی باشد.

در اغلب سخنرانی‌هایی که دارم، پخش کردن فرم نظرسنجی یا پخش کردن فرم‌های پیش ثبت‌نام در دوره‌ها، نشانه‌های به پایان رسیدن سخنرانی است.

ب-باز کردن درب ها

شاید دیده باشید که قبل از اینکه سخنرانی به انتهای خود برسد، عوامل اجرایی درب‌های خروجی سالن را باز می‌کنند تا شرکت‌کنندگان راحت‌تر از سالن خارج شوند. باز کردن درب‌ها نیز می‌تواند نشانه‌ای برای به پایان رسیدن سخنرانی باشد.

جملات زیبا برای پایان سخنرانی

۲.پایان سخنرانی با تکرار پیام مهم سخنرانی‌تان

یکی دیگر از روش‌هایی که در انتهای سخنرانی استفاده می‌شود تکرار پیام اصلی سخنرانی شما است.

در یکی از سخنرانی‌هایم تمرکز و موضوع اصلی در سخنرانی بر این بود که مخاطب تمرین کند و بداند که برای انجام و یادگیری هر کاری به تمرین نیاز دارد. من سخنرانی خود را با این عبارت به پایان رساندم: توانا بود هر که تمرین کند.

زیرا این تکرار است که باعث می شود، مطالب در ذهن مخاطب ماندگار شود.

۳.اشاره به داستان ها

بهتر است که در انتهای سخنرانی اشاره‌ای به داستان‌هایی که در طول سخنرانی تعریف کرده‌ایم، داشته باشیم زیرا که داستان‌ها بیشتر در ذهن مخاطب می مانند و احتمال ماندگار شدن محتوا را بیشتر میکنند.

۴.تکرار نقل قول

نقل‌قول‌هایی که در سخنرانی خود از بزرگان بیان نموده‌اید را در انتها تکرار نمایید. این کار اعتبار شما را افزایش می‌دهد. معمولاً مخاطبان تک جمله‌ها را بهتر در زندگی روزمره‌ی خود استفاده می کنند.

۵.پایان سخنرانی با شمارش عناوین

در قسمت جمع‌بندی سخنرانی‌تان بایستی عناوین مباحثی که در طول سخنرانی بیان نموده‌اید را تکرار نمایید تا یک بار دیگر و به صورت کلی مخاطب مطلع شود که امروز چه مباحثی را شنیده است. این کار برای کسانی‌که در بخشی از سخنرانی شما حضور نداشته‌اند نیز مفید است.

۶.ارائه‌ی تعهد شخص

معمولاً در ابتدای سمینارهایم از مخاطبان می‌خواهم که به خودشان متعهد شوند که هر چیزی را که در این سمینار یاد می‌گیرند، در زندگی‌شان پیاده کنند. در آخر سخنرانی این موضوع را مجدداً تکرار می‌کنم که شما به خودتان تعهد داده‌اید، پس تعهدتان به خودتان را اجرا کنید.

۷.اتمام با شعر

استفاده از شعر در انتهای سخنرانی می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد. هر چه این اشعار انگیزشی‌تر باشند و مربوط به موضوع سخنرانی شما، برای مخاطب جذاب‌تر و ماندگارتر خواهند بود. سخنران‌های زیادی هستند که از این روش استفاده می‌کنند.

نکات مهم در انتخاب شعر

برای انتخاب اشعار مناسب برای انتهای سخنرانی، لازم است چند نکته را بدانید. نکاتی مانند:

۱)شعر را متناسب با موضوع سخنرانی خود انتخاب کنید.

۲)باید معنی شعر را به خوبی متوجه شوید تا بتوانید آن را به مخاطب انتقال دهید.

۳)حتما شعر را در برگه ای بنویسید و آن را به همراه داشته باشید.

۴)زیاد تمرین کنید تا بدون غلط بخوانید.

۵)شعرهای کوتاه انتخاب کنید.

۶)اشعار را با صدای یکنواخت نخوانید.

۷)کتاب های شعر را زیاد بخوانید.

۸)برای انتخاب نوع شعر باید سن مخاطبان را در نظر بگیرید.

۹)شعرهای ساده و کوتاه انتخاب کنید تا فهم و خوانش آن راحت باشد.

۱۰)به دنبال اشعار جدید باشید، نه کلیشه ای و معمولی.

نحوه خواندن شعر باید چگونه باشد؟

اگر قرار است برای پایان صحبت های خود شعری انتخاب کنید، حتما لازم است تکنیک های نحوه خواندن آن را بیاموزید.

۱)در هنگام خواندن از مکث و سکوت حتما استفاده کنید.

۲)تمام اشعار نباید حماسی خوانده شوند.

۳)با لحنی قال فهم باید اشعار را بخوانید

۴)با لذت و شور شعر را بخوانید

چند نمونه شعر برای پایان دادن به سخنرانی

-از جزا و کیفر کردار خود غافل مشو/در زمستان هر چه کشتی در بهار آید برون

-بهشت حق بنی آدم‌ست، دل خوش‌دار/که مانده از پدر این باغ، حق اولاد است

-ننوشته لفظ عیش به دیوان روزگار/من گشته‌ام ورق به ورق این کتاب را

-این چه حرفی‌ست که در عالم بالاست بهشت/هر کجا وقت خوش افتاد همان‌جاست بهشت

-اگر دانی که دنیا غم نیارزد/به روی دوستان خوش باش و خرم

غنیمت دان اگر دانی که هر روز/ز عمر مانده روزی می‌شود کم

جملات زیبا برای پایان سخنرانی

برای خواندن مطالب بیشتر و توضیحات کامل تر، حتما مقاله زیر را بخوانید. با خواندن این مقاله می‌توانید PDF اشعار را دانلود کرده و دیگر برای انتخاب شعر دغدغه ای نداشته باشید.

۸.پایان سخنرانی با یک سبک شخصی

می‌توانید برای خودتان یک سبک شخصی داشته باشید و همیشه سخنرانی‌تان را با یک روش ثابت به اتمام برسانید. این روش ثابت می‌تواند یک کار عملی باشد، یا یک صحبت و یا حتی یک جمله‌ی جذاب.

پیدا کردن جملات غیرتکراری و ساده، کار آسانی است. کافی‌ست سری به کتاب‌ها و یا سایت‌ها بزنید تا جملاتی زیبا و مرتبط با سخنرانی خود را پیدا کنید.

توصیه‌ی من به شما این است که اگر اهل مطالعه هستید، در هنگام خواندن کتاب همیشه قلم و دفترچه‌ای را نزد خود داشته باشید تا جملات زیبا و مفهومی کتاب را در آن یادداشت کنید. این کار به طور قطع در نوشتن انتهای سخنرانی خوب ، بسیار به شما کمک خواهد کرد و می‌توانید جملاتی را به کار ببرید که تکراری و کلیشه‌ای نباشند.

برای مثال اگر موضوع سخنرانی شما هنر و هنرمند است، این جمله از کافکا برای اتمام صحبت ها عالی است: «هنر برای هنرمند، رنجی است که با آن خود را برای گرفتار شدن در رنجی دیگر نجات می‌دهد. هنرمند غول نیست، بلکه پرنده‌ای است کمابیش رنگارنگ در قفس وجود خود.»

۹. طنز یا خنداندن

جورج کوهان گفته: «همیشه در هنگام خداحافظی، حضار را در حالت خنده ترک کنید.»

استفاده از طنز یا خنداندن شرکت کنندگان نیز روش دیگری برای اتمام سخنرانی است. مراقب باشید از موضوع اصلی صحبت خارج نشوید و موارد طنز را به گونه‌ای به کار ببرید که مرتبط با موضوع سخنرانی‌تان باشد.

اگر توانایی انجام این کار را دارید و موقعیت برای‌تان مناسب است تکنیک خوبی است. اما چگونه؟ هر فردی باید با روش خود این کار را انجام دهد. زمانی‌که در انتهای سخنرانی از طنز استفاده می کنید، احساس رضایت شرکت‌کنندگان بیشتر شده و با حال بهتری سالن را ترک خواهند کرد.

برای مثال می‌توانید بگویید: «در خاتمه از تمام کسانی که هنوز بیدار هستند می‌خواهم سالن را به آرامی ترک کنند تا دیگران بیدار نشوند!!!»

۱۰.داستان حماسی یا هیجانی

تعریف یک داستان، آن هم داستان حماسی یا هیجانی، باعث ایجاد حس خوب در مخاطب و ماندگاری محتوا می‌شود. چون انسان‌ها تصمیم‌های‌شان را با احساسات می‌گیرند، بنابراین داستان‌های هیجانی می‌توانند تاثیرگذارتر باشند.

بایستی به این نکته توجه داشته باشید که داستان حتماً باید مرتبط با موضوع سخنرانی شما باشد.

۱۱.با یک جمله انگیزشی تمام کنید

استفاده از جملات انگیزشی و جملات زیبا برای پایان سخنرانی تاثیرگذار است. می‌توانید از جملات انگیزشی تاثیرگذار در اخر سخنرانی‌های‌تان استفاده کنید.

برای مثال با جمله‌ای از اروین د.یالوم در کتاب نیچه گریست، سخنرانی خود را به انتها برسانید: «کافی است! بس است! دست از فکر و خیال بردار! پس چشمانت به چه دردی می‌خورند؟ به اطراف نگاه کن! بگذار دنیا بگذرد!!!» و یا این جمله: «مرگ به ما مربوط نمی‌شود؛ زیرا تا زمانی‌که ما وجود داریم، مرگی وجود ندارد و وقتی مرگ می‌آید ما دیگر وجود نداریم.»

و یا جمله‌ای از هاروکی موراکامی در کتاب کافکا در کرانه: «نمی‌شود به خیلی دور نگاه کرد. کافی‌ست این کار را بکنی و جلوی پایت را نبینی و بلغزی.»

۱۲. عمل به اقدام واضح (Clear call to action)

در یک بازی فوتبال زمانی‌که در دقایق پایانی گلی بین تیم‌ها زده شود، این گل در ذهن تماشاگران و بیننده‌ها ماندگارتر و بازی نیز برای تماشاگران جذاب‌تر خواهد شد. در انتهای یک سخنرانی هم نیاز داریم که یک گل زده شود تا سخنان سخنران در ذهن مخاطب ماندگار شود. این گل همان دعوت به اقدامی است که بایستی در اخر سخنرانی توسط سخنران بیان شود.

در بخش دعوت به اقدام سخنرانی بایستی به سوالات ذهنی مخاطب پاسخ دهیم:

-چه زمانی مناسب است که این کار را انجام دهم؟

-دقیقاً چه کاری بایستی انجام دهم؟

-این کار را چه مقدار انجام دهم؟

-این کار با چه اولویتی انجام شود؟

-روش انجام این کار چگونه است و به چه صورتی کار انجام شود؟

در صورتی‌که به این سوالات به درستی پاسخ دهیم، احتمال اینکه مطالبی که در طول سخنرانی اموزش داده‌ایم را انجام دهند، بیشتر خواهد شد.

اشتباهات در پایان سخنرانی

بروز اشتباهات در انتهای سخنرانی باعث می‌شود که نتوانید مخاطب را راضی نگه دارید و خود را در ذهنش ماندگار کنید و از همه مهمتر اینکه مطمئن شوید پیام تان را به درستی متوجه شده باشد.

در این بخش قصد داریم شما را با اشتباهاتی که اغلب سخنرانان در پایان مرتکب می‌شوند، آشنا کنیم. اشتباهاتی از جمله:

۱)عذرخواهی کردن

اگر در انتهای صحبت های خود از مخاطب خود عذرخواهی کنید، کل سخنرانی خود را با شکیت مواجه خواهید کرد. زیرا باعث می‌شوید تا مخاطب اعتمادش را از صحبت های شما از دست بدهد.

۲)جمع بندی نکردن محتوا

اگر محتوا را در پایان جمع بندی نکنید، مخاطب با سردرگمی سالن را ترک خواهد کرد. ولی با جمع بندی می‌توانید کلیت صحبت های خود را دوباره برای مخاطب مرور کنید.

۳)تعیین نکردن زمان پرسش و پاسخ

بدون جواب گذاشتن سوالات مخاطبان بزرگ ترین کار اشتباهی است که به عنوان یک سخنرانی انجام دهید. مخاطب نباید سخنرانی شما را با ذهنی پر از سوال ترک کند.

۴)تکرار طولانی محتوا

همان‌گونه که توضیح دادم، در آخر سخنرانی باید فقط عناوین سخنرانی خود را تکرار کرده و از تکرار طولانی محتوا خودداری کنید. انجام این کار باعث خسته شدن مخاطب می‌شود. زیرا مخاطب انتظار دارد شما صحبت خود را زود جمع بندی کنید نه اینکه محتوای طولانی را تکرار کنید.

۵)بیان محتوای جدید

یکی دیگر از اشتباهاتی که ممکن است در انتهای سخنرانی خود انجام دهید،  این است که محتوای جدیدی را توضیح دهید. ممکن است در حین سخنرانی فراموش کرده باشید محتوایی را توضیح دهید و معمولاً در هنگام جمع‌بندی متوجه این موضوع می‌شوید. به جای توضیح دادن آن، می‌توانید این قسمت را در سخنرانی بعدی بیان نمایید یا به صورت یک فایل صوتی برای شرکت‌کنندگان ارسال کنید.

بنابراین از بیان محتوای جدید در اخر سخنرانی خودداری نمایید.

جملات زیبا برای پایان سخنرانی

۶)پراکنده گویی

در جمع‌بندی از پراکنده‌گویی خودداری نمایید. پراکنده‌گویی سخنران باعث می‌شود که مخاطب نتواند محتوا را به صورت ساختار یافته در ذهن خود بسپارد و یا یادداشت نماید. در این حالت مخاطب خسته می‌شود.

۷)نگفتن دعوت به اقدام

حتما باید در انتهای سخنرانی از مخاطب بخواهید از این به بعد کاری مناسب با صحبت هایی که در طول سخنرانی بیان کرده اید، انجام دهد. به بیان دیگر او را به انجام کاری دعوت کنید.

۸)اعلام نکردن پایان سخنرانی

نباید سخنرانی خود را بدون اینکه مخاطب متوجه شود تمام کنید. باید حتما با بیان یک عبارت به مخاطب بفهمانید به انتهای سخنرانی نزدیک شده و قصد دارید صحبت های پایانی را عنوان کنید.

در مقاله زیر به ۱۴ مورد از اشتباهات رایج اشاره کرده و هر کدام را به طور مفصل توضیح داده ایم. این موضوع یکی از مهمترین موضوعاتی است که برای موفقیت در سخنرانی باید بدانید. پس خواندن این مقاله را از دست ندهید.

نکته‌ی مهم :

برای انتهای سخنرانی خود برنامه‌ریزی کنید، روش‌هایی که در این مقاله توضیح داده شد را بنویسید، برای هر روش نمونه‌هایی را برای خود یادداشت کنید و هر کدام را در سخنرانی‌هایی که در پیش رو دارید استفاده کنید.

پایان سخنرانی خود را برنامه ریزی و سپس تمرین کنید .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟




ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر