یاسین
yasin.fileon.ir

نماز بچه ها

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 20 دی 1399 ساعت 13:10

قال علی - علیه السلام -علموا صبیانکم الصلاه وخدوهم بها اذا بلغوا ثمانی سنین

نماز را به فرزندان خویش تعلیم دهید، و چون به هشت سالگی رسیدند، آنان را وادار به خواندن این فریضه الهی نمایند. (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۲).

ارتباط کودکان با نماز

عن معاویه بن وهب قال: ساءلت اباعبدالله - علیه السلام - فی کم یؤ خذ الصبی بالصلاه؟ فقال: فیما بین سبع سنین و ست سنین

معاویه بن وهب گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: کودک را باید از چه سنی وادار به خواندن نماز کرد؟ حضرت فرمودند: بین شش تا هفت سالگی. (وسائل الشیعه ج ۳ ص ۱۲).

آموزش نماز به فرزندان

قال علی - علیه السلام -علموا صبیانکم الصلاه

نماز را به فرزندانتان بیاموزید. (جامع احادیث الشیعه، ج ۴ ص ۴۶).

زمان وجوب نماز برای فرزندان

قال علی - علیه السلام -یجب الصلوه علی الصبی اذا عقل

نماز بر کودک زمانی که عقلش رسید لازم است. (جامع احادیث الشیعه، ج ۴، ص ۴۳).

آشنایی کودکان با اذان

سلیمان الجعفری قال سمعته بقول - علیه السلام -اذن فی بیتک فانه یطرد الشیطان و یستحب من اجل الصبیان

سلیمان جعفری می گوید از امام (ع) شنیدم که فرمود: در خانه خود اذان بگوی تا شیطان از آنجا بگریزد، و مستحب است، زیرا کودکان به آن ذکر آشنا می شوند.

(الکافی، ج ۳، ص ۳۱۱).

حضور کودکان در صفوف نماز جماعت

عن جابر عن ابی جعفر - علیه السلام - قال ساءلته عن الصبیان اذا صفوا فی الصلوه المکتوبه قال: لاتؤ خروهم عن الصلاه فرقوا بینهم

جابر می گوید: از امام باقر - علیه السلام - در مورد کودکانی که در نماز جماعت شرکت می کنند سؤ ال کردم، امام باقر، (ع) فرمودند: آنان را از صفهای جلو به قسمت عقب صف نماز جماعت نفرستید، بلکه آنان را (در میان بزرگسالان) پراکنده سازید.

(تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج ۲ ص ۳۸۰).

نوزاد در پناه اذان

قال رسول الله -صلی الله علیه وآله -و من ولد له مولود فلیؤذن فی اذنه الیمنی، و لیقم، فی الیسری، فان، ذلک عصمه من الشیطان

هرکس که نوزادی به او داده شد، در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگوید، زیرا این کار نوزاد را از شر شیطان حفظ می کند. (بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۱۶۲).

یاد دادن وضو و نماز

قال الصادق - علیه السلام -فاذا تعلم الوضوء و الصلاه غفرالله لوالدیه

چون فرزندی وضو و نماز را یاد گیرد، خداوند (به پاداش آن) پدر و مادر او را می آمرزد. (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۳).

سخت نگرفتن نماز برای فرزندان

عن جعفر بن محمد عن ابیه - علیهما السلام - قال: کان علی بن الحسین - علیهماالسلام - یأمر الصبیان ان یصلوا المغرب و العشاء جمیعاً و الظهر جمیعاً فیقال له (لهم) یصلون الصلوه فی غیر وقتها فیقول: هو خیر من ان یناموا عنها

امام زین العابدین (ع) به فرزندان خویش امر می کرد که نماز مغرب و عشاء را با هم بخوانند و ظهر وعصر را با هم بخوانند خدمت امام عرض شد که فرزندان نماز را در غیر وقتش می خوانند امام فرمود: این کار برای فرزندان بهتر است از اینکه بخوابند و نماز نخوانند. (بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۳۶۴).

آموختن وضو به فرزند

قال الصادق - علیه السلام -حتی یتم له تسع سنین، فاذا تمت له علم الوضو وضرب علیه وامر بالصلوه و ضرب علیها، فاذا، تعلم، الوضوء و الصلاه غفرالله لوالدیه

وقتی (فرزندتان) به سن نه سالگی برسد، پس وقتی که نه سالش تمام شد، وضو را به او یاد بدهید واگر کوتاهی کرد او را ادب کنید، و او را امر به نماز کنید و اگر کوتاهی کرد او را ادب کنید پس زمانیکه فرزند وضو و نماز را یاد گرفتید، خدا پدر و مادرش را می آمرزد. (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۱۳).

بیدار کردن اهل خانواده

قال رسول الله -صلی الله علیه وآله -رحم الله رجلا قام من اللیل فصلی و ایقظ امرأته فصلت، فان ابت نضح فی وجهها الماء، رحم الله امرأه قامت من اللیل فصلت و ایقظت زوجها، فان ابی نضحت فی وجهه الماء

خدا رحمت کند، مردی را که شب از خواب برخیزد و نماز شب بخواند و همسرش را نیز براین عمل تشویق نماید، و اگر بیدار نشد (با اجازه قبلی او) به صورت وی آب بپاشد و او را بیدار کند و همچنین خدا بیامرزد زنی که در شب برخیزد و نماز شب بخواند وشوهرش را نیز بدین عمل وادار کند و اگر از جای برنخواست (با اذن قبلی او) آب به صورتش بپاشد، تا او را بیدار کند. (میزان الحکمه، ج ۵، ص ۴۱۸).