یاسین
yasin.fileon.ir

خواص آیت الکرسی برای حاجت

نویسنده : نازنین رحمانی | زمان انتشار : 25 آبان 1399 ساعت 11:57

«شیعه نیوز»: آية الكرسي يكي از آيات قرآن است كه در عظمت آن بسيار نگاشته اند. برخي از معجزات بزرگ اين آيه شريف در پي مي‌آيد:

آية الكرسي براي رضايت و خوشنودي خداوندپيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: وقتي كه خداوند تعالي فاتحه الكتاب (سوره حمد) و آية الكرسي را نازل كرد بر عرشش معلق كرد كه هيچ چيزي بين اينها و خداوند حجاب نبود…، پس خداوند فرمود: به عزت و جلالم قسم اگر بنده اي از بندگان من اين آيات را بعد از هر نمازي قرائت كند من او را در حظيرة القدس و آنچه كه در آن است ساكنش مي‌كنم.

و در هر روز هفتاد بار او را نظر مي‌كنم به نگاه خاصي. . . و در هر روز هفتاد حاجت او را كه كمترينش مغفرت و عفو من باشد براي او برآورده مي‌كنم و در نزد تمام دشمنانش عزيز و نصرتش مي‌دهم و هيچ چيزي مانع دخولش در بهشت نيست.

آية الكرسي براي ديدن جاي بهشتدر كتاب خواص الايات ص۱۹ آمده: در روايات آمده است: هركسي بعد از هر نماز واجبي به خواندن آية الكرسي مداومت داشته كند، از دنيا نخواهد رفت تا زماني كه جايگاه خود را در بهشت ببيند.

آية الكرسي براي استجابت دعادر كتاب مهج الدعوات ص۳۱۶ آمده: در كتاب تحفة الملوك ص۲۱۲، : بعضي از وجود مقدس حضرت ختمي مرتب روايت كرده اند كه: اسم اعظم كه دعا بوسيله آن مستجاب مي‌شود در سه سوره قرآن مي‌باشد:

الف) سوره بقره: آية الكرسي آيه ۲۵۵.

ب) در سوره آل عمران آيه ۲: الم اللهُ لا اِلهَ اِلا هُوَ الحيُ القَيوم.

ج) در سوره طه آيه ۱۱: وَ عَنتِ الوجوهُ لِلحيِّ القيُّوم.

آية الكرسي براي رفع فراموشيدر كتاب خواص الايات ص۲۰ آمده: سلمان فارسي روايت مي‌كند كه: پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: هركس آية الكرسي را با زعفران بر كف دست خود بنويسد و آنرا بمكد و هفت بار چنين كند هرگز چيزي را فراموش نخواهد كرد و فرشتگان براي او آمرزش خواهند كرد.

آية الكرسي براي رفع گرفتاريدر كتاب امالي از شيخ صدوق عليه الرحمه آمده: اميرالمؤمنين علي (ع) فرمود: اگر بدانيد آية الكرسي چه اندازه با اهميت و با ارزش است در هيچ حالي آنرا ترك نمي‌كنيد. براي رفع و از بين بردن مشكلات خود به آية الكرسي پناه ببريد، اگر مشكلي داريد و يا اگر گرفتاريد، اگر بيماريد، اگر تمام درهاي اين عالم به روي شما بسته شده است چرا از آية الكرسي غافليد. با ايمان كامل و اعتقاد به اثر بخوانيد و نتيجه بگيريد كما اينكه خواندن و نتيجه گرفتند.


آية الكرسي براي در امان بودن متاعدر كتاب بحارالانوار، ج۱۰۲، ص۳۰۰آمده: حضرت علي (ع) فرمود: «هركس قبل از طلوع خورشيد يازده مرتبه سوره توحيد، سوره قدر، و آية الكرسي را بخواند خداوند مالش را از هر زيان و خطري حفظ مي‌كند.»

آية الكرسي براي سفر در ايام هفتهدر كتاب الامان من اخطا الأسفار ص ۳۸ آمده: از امام صادق (ع) پرسيدند: آيا در ايامي كه سفر ناخوشايند است مثل روز چهارشنبه و دوشنبه و…اگر بخواهيم سفر كنيم اما دچار نحوست آن نگرديم چه كاري بايد انجام دهيم! حضرت فرمود: براي از بين بردن ناخوشايندي و نحوست آن روزها سفرت را با صدقه و تلاوت آية الكرسي شروع كن كه به مقصودت خواهي رسيد.


آية الكرسي براي شفاي هر درديدر كتاب مفاتيح الجنان نقل شده است راوي مي‌گويد: نشسته بوديم كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله) برما وارد شد و سلام كرد و ما جواب داديم. سپس فرمود: آيا دعايي را كه جبرئيل به من ياد داده به شما تعليم بدهم كه به دواي طبيب محتاج نشويد؟

حضرت علي (ع) و سلمان گفتند: اين دوا چيست؟ پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله) فرمود: آب باران را در ماه نيسان بگيريد و بر آن هفتاد مرتبه سوره حمد و آية الكرسي، فلق، ناس، كافرون وهفتاد و يك مرتبه سوره توحيد و هفت روز متوالي صبح و شام از اين آب بياشاميد.

و همچنين نقل شده است در كتاب مكارم الاخلاق، ج۱، ص۹۳: پيامبر فرمود: قسم به خدايي كه مرا به پيغمبري مبعوث كرد، جبرئيل گفت: كسي كه اين آب را بنوشد خداوند هر دردي را كه در بدنش باشد برطرف كرده و به او عافيت مي‌بخشد.

آية الكرسي براي رسيدن به مراددر كتاب بحارالانوار نقل شده است: اگر كسي ۳ بار آية الكرسي را بر آب بخواند و روي خود را بشويد و دو ركعت نماز بگذارد و در هر ركعت سوره حمد را يكبار و آية الكرسي را نيز يكبار بخواند هر مراد كه داشته باشد به نتيجه مي‌رسد.

آية الكرسي براي شفاي بيماردر كتاب وسائل الشيعه جلد۱ ص۳۸۰ نقل شده است: در روايات وارد شده است كه: آية الكرسي را كنار مريض و ميت بخوانيد و بعد بگوئيد «اَللّهُمَ اَخرِجهُ الي رِضا مِنكَ وَ رِضوانٍ اَللّهُمَ اَغفِرلَهُ ذَنبُهُ جَلَّ ثَناء وَجهكَ» بعد آيه سخره كه آيه ۵۴ تا ۵۶ سوره اعراف است را خوانده و نيز سه آيه آخر سوره بقره و بعد سوره احزاب را تلاوت نموده كه براي بهبودي و شفاي موثر است.

نورانيت در قبرامام صادق (عليه‎السلام) فرمودند: وقتي مؤمني، ثواب قرائت آية الكرسى را به اهل قبور هديه كند، خداوند براي هر حرفى از اين آيه، فرشته‎اي قرار مي‎دهد كه خداوند را براى قاري آن، تا روز قيامت تسبيح كند. و به وى پاداش شصت پيامبر را دهد و خدا در هر قبرى از شرق تا غرب، چهل شمع از نور قرار مي‎دهد و قبرهاى آنها را وسعت دهد. (۱)

نتيجه قرائت آية الكرسىاز پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) روايت شده است كه فرمودند: هر كس آية الكرسى را بعد از هر نماز واجب بخواند، چيزى مانع از ورودش به بهشت نخواهد شد، مگر مرگ. (كنايه از اين كه وقتي مرگش برسد به بهشت مي‎رود. البته بايد به اين نكته توجه كرد كه صرف تلاوت اين آيه ملاك نيست بلكه در مورد كسي است كه مراقب اعمالش است.) و كسي بر قرائت آن، مواظبت نمى‎كند، مگر آن كس كه صديق و راستگو باشد. (۲)

از اميرالمؤ منين على (عليه‎السلام) روايت شده است كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) هر گاه غم و اندوهى برايش ايجاد مي‎شد، بعد از خواندن آية الكرسى اين دعا را مى‎خواند و مى‎فرمود: مسلمانى نيست كه اين دعا را سه بار بخواند، مگر آن كه درخواست خود را به دست آورد.

يا حَىُّ يا قَيِوم، يا حَيّا لايَموت، يا حَىَّ لا اِلهَ اِلا انت كاشِفَ الهَمّ، مُجيبَ دَعوة المُضطَرين، اَسالُكَ بِانَّ لكَ الحَمد لا اِله اِلا انت، المَنّان، بَديع السموات والارض، ذوالجلال و الاكرام، رَحمان الدنيا والاخرة و رَحيمها ربِّ ارحَمنى رَحمَةً تُغنينى بِها عَن رَحمةٍِ مِن سِواكَ يا ارحمَ الراحمين


اثر تلاوت آية الكرسي هنگام خوابرسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمود: هر كس آية الكرسي را در هنگام خواب قرائت كند، خدا او را و خانه‎اش و خانه همسايگانش را، ايمن خواهد كرد. (۳)

باعث قبولى نماز مي‎شوداز پيغمبر گرامى (صلي الله عليه و آله) روايت شده است كه فرمودند: هر كس آية الكرسى را بعد از هر نماز واجب بخواند، نمازش مورد قبول قرار مى‎گيرد و در امان خدا خواهد بود. (۴)

ثواب آية الكرسى بعد از وضواز امام باقر (عليه‎السلام) روايت شده كه فرمودند: هر كس بعد از وضو گرفتن يك بار آية الكرسى بخواند، خدا ثواب چهل سال عبادت را به او عطا كند و مقامش، چهل درجه بالا مي‎رود. (۵)

جهت رفع حاجتاز اميرمؤمنان على (عليه‎السلام) روايت شده است كه فرمودند: هر گاه يكى از شما حاجتى داشت، صبح پنج‎شنبه در طلب آن برود، زيرا رسول اكرم (صلي الله عليه و آله) در دعا گفت: خدايا، در بيرون رفتن امتم در بامداد پنج‎شنبه بركت قرار ده و چون از منزل برون رفت، آيات سوره آل عمران و آية الكرسى و سوره قدر را بخواند. (۶)

قرائت آية الكرسى بعد از هر نمازاز پيغمبر اكرم (صلي الله عليه و آله) روايت شده است كه فرمودند: هر كس آية الكرسى را بعد از هر نماز بخواند، هفت آسمان شكافته گردد و به هم نيايد تا خدا به سوى خواننده‎اش نظر رحمت افكند و پس از آن فرشته‎اى را برانگيزد كه از آن هنگام تا فرداى آن روز، كارهاى خوبش را بنويسد و كارهاى بدش را محو نمايد. (۷)

دفع آفت از مال و جانامام زين العابدين (عليه‎السلام) نقل مى‎نمايد كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمودند: كسى كه چهار آيه اول سوره بقره، آية الكرسى، و دو آيه بعد از آن و سه آيه آخر اين سوره را قرائت نمايد، خودش و مالش دچار هيچگونه آفتى نخواهد شد، شيطان به او نزديك نشده و قرآن را فراموش نخواهد كرد. (۸)

امام رضا (عليه‎السلام) فرمود: كسى كه به هنگام خواب آية الكرسى بخواند، ان شاءالله از فلج شدن ترسى نخواهد داشت. و هر كس آن را پس از هر نمازى بخواند، هيچ گزنده زهردارى به او آسيب نخواهد رساند.


حفاظت از گزندهاامام كاظم (عليه‎السلام) فرمود: هر كس آية الكرسى را بعد از هر نماز واجب بخواند، به او هيچ گزند و ضرري نرسد. (۹)

كفاره گناهانامام صادق (عليه‎السلام) فرمود: هر كس بعد از نماز جمعه، وقتى كه سلام مى‎دهد، حمد را يك بار، سوره توحيد را هفت بار، سوره فلق هفت بار، سوره ناس را هفت بار و آية الكرسى، آيه سخره؛ ان ربكم الله الذى خلق السموات (۱۰) و آيه ما قبل آخر سوره توبه؛ لقد جاءكم رسول من انفسكم را بخواند، كفاره گناهان او از آن جمعه تا جمعه ديگر خواهد بود. (۱۱)

ارزش آية الكرسى در نماز مستحبىامام صادق (عليه‎السلام) فرمود: كسى كه در هر ركعت از نماز مستحبى خود، سوره توحيد، قدر و آية الكرسى را بخواند، خداوند عمل او را بهترين اعمال خواهد دانست، مگر كسى كه مانند او و بيش از او اين عمل را انجام دهد. (۱۲)

ذكر رسول خدا (صلي الله عليه و آله) در بستر خواباز محمد بن مروان روايت شده است كه امام صادق (عليه‎السلام) فرمود: آيا به شما گزارش ندهم آنچه را كه شيوه رسول گرامى خدا (صلي الله عليه و آله) بود كه هرگاه ايشان به بستر خواب مي‎رفت، چه مى‎فرمودند؟ گفتم: چرا. فرمود: آية الكرسى را مى‎خواند و مى‎گفت: آمنت بالله و كفرت بالطاغوت؛ بار خدايا! مرا در خواب و بيدارى‎ام حفظ فرما. (۱۳)


آية الكرسي، مانع بيمارىامام رضا (عليه‎السلام) فرمود: كسى كه به هنگام خواب آية الكرسى بخواند، ان شاءالله از فلج شدن ترسى نخواهد داشت. و هر كس آن را پس از هر نمازى بخواند، هيچ گزنده زهردارى به او آسيب نخواهد رساند. (۱۴)

دورى از بلاها و گناهانبه روايت ديگر، هر كس آية الكرسى را بعد از هر نماز واجب بخواند، نمازش قبول گردد و در امان خدا باشد و خدا او را از بلاها و گناهان نگاه دارد. (۱۵)

از امام باقر (عليه‎السلام) روايت شده كه فرمودند: هر كس بعد از وضو گرفتن يك بار آية الكرسى بخواند، خدا ثواب چهل سال عبادت را به او عطا كند و مقامش، چهل درجه بالا مي‎رود.

آية الكرسى در تنهايىاز معصوم رسيده است كه فرمود: هر كس تنها در خانه‎اى شب را به سر برد، بايد آية الكرسى را بخواند و بايد بگويد: بارخدايا! هراسم را آرام كن و ترسم را بياساى و در تنهايى كمكم كن. (۱۶)

آغاز سفر با آية الكرسى
امام صادق (عليه‎السلام) فرمود: سفر را با دادن صدقه و يا با خواندن آية الكرسى آغاز كن. (۱۷)

هنگام عزيمت به سفراز موسى كاظم (عليه‎السلام) روايت شده است: اگر فردى عازم سفر است، بر در خانه‎اش رو به مسيرى كه مى‎رود، بايستد و سوره حمد و آية الكرسى را به سمت مقابل، چپ و راست بخواند. (۱۸)

دعاى بعد از آية الكرسىاز امام صادق (عليه‎السلام) نقل است كه فرمودند: هر كس در سفر، آية الكرسى را در هر شب بخواند، خود و همراهانش سالم بمانند و سپس بگويد: اللهم اجعل مسيرى عبرا و صمتى تفكرا و كلامى ذكرا؛ خداوندا! سير مرا وسيله عبرت، و سكوتم را وسيله تفكر، و سخنم را ذكر قرار ده. (۱۹)

ذكرى براى رفع همّ و غماز اميرالمؤ منين على (عليه‎السلام) روايت شده است كه پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) هر گاه غم و اندوهى برايش ايجاد مي‎شد، بعد از خواندن آية الكرسى اين دعا را مى‎خواند و مى‎فرمود: مسلمانى نيست كه اين دعا را سه بار بخواند، مگر آن كه درخواست خود را به دست آورد.

يا حَىُّ يا قَيِوم، يا حَيّا لايَموت، يا حَىَّ لا اِلهَ اِلا انت كاشِفَ الهَمّ، مُجيبَ دَعوة المُضطَرين، اَسالُكَ بِانَّ لكَ الحَمد لا اِله اِلا انت، المَنّان، بَديع السموات والارض، ذوالجلال و الاكرام، رَحمان الدنيا والاخرة و رَحيمها ربِّ ارحَمنى رَحمَةً تُغنينى بِها عَن رَحمةٍِ مِن سِواكَ يا ارحمَ الراحمين. (۲۰)

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ

خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛

نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران

لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ

آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست

مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ

 کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟

آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌ داند.

وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء

و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌ یابند.

وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا

کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست

وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ

و اوست والاى بزرگ.

لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ

در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است.

فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤمِن بِاللّهِ

 پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد

فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا

 به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است.

وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

و خداوند شنواى داناست.

اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ

خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند.

آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد

وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ

و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند

یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ

که آنان را از روشنایى به سوى تاریکی ها به در مى‌ برند.

أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند.

صدق الله العلی العظیم

پي‎نوشت‎ها:


۱- اجساد جاويدان، ص ۱۲۴.
۲- مستدرك الوسائل، ج ۱، ص ۳۴۳.
۳- همان.
۴- مصابيح الدجى، ص ۱۰۲۹.
۵- لئالى الاخبار، ج ۱، ص ۲۰۸.
۶- قول ثابت، ص ۴۱.
۷- لئالى الاخبار، ج ۳، ص ۳۵۷.
۸- ثواب الاعمال، ص ۲۲۳.
۹- مصابيح الدجى، ص ۱۰۱۱.
۱۰- سوره اعراف، آيه ۵۴.
۱۱- ثواب الاعمال، ص ۸۳.
۱۲- ثواب الاعمال، ص ۷۳.
۱۳- اصول كافى، ج ۶، ص ۲۰۷.
۱۴- ثواب الاعمال، ص ۲۲۳.
۱۵- مصابيح الدّجى، ص ۱۰۱۲.
۱۶- اصول كافى، ج ۶، ص ۳۱۱.
۱۷- فروع كافى، ج ۴، ص ۲۸۳.
۱۸- مكارم الاخلاق، ص ۲۴۵.
۱۹- مكارم الاخلاق، ص ۲۵۴.
۲۰- طرائف الحكم، ج ۲، ص ۲۱. تبيان و اولي جامعه مجازي تدبر در قرآن كريم

منبع: پايگاه اطلاع‌رساني حج

انتهای پیام/ ح . ا