یاسین
yasin.fileon.ir

علت جور نشدن ازدواج

نویسنده : معین | زمان انتشار : 24 آذر 1400 ساعت 18:40

پرسشگر محترم؛ خوشحالیم که مخاطب شما قرار گرفته ایم. خواست قلبی ما، حل مسائل و رضایت شما در ادامه مسیر زندگی می باشد. با این نگاه تمام سعی خود را در پاسخ گویی دقیق و مناسب به سوالات شما داریم.

قبل از پاسخگویی لازم است یک نکته را به اطلاعتان برسانیم و آن اینکه این سامانه متعلق به اداره مشاوره و پاسخ معاونت آموزش و تبلیغ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هاست که با بهره گیرى از پژوهشگران حوزه و دانشگاه در سطح کارشناسى ارشد و دکترا، پاسخ گوی دانشجویان گرامی می باشد و حجه الاسلام و المسلمین قرائتی پاسخگوی سوالات شما نیست. شما می توانید در صورت تمایل برای ارتباط با آقای قرائتی به سایت ایشان به آدرس

http://www.qaraati.net

مراجعه نمایید.

در ابتدای پاسخ از شما می خواهم به سه نکته زیر توجه نمایید :


نکته اوّل :

دختران، گل های محفل خانواده و میوه های زیبا و معطر زندگی اند که همانند گل ها و میوه های درختان طبیعت، هم زمان و با هم نمی رسند و غنچه هایشان خندان نمی گردند، بلکه برخی زودتر و بعضی دیرتر می رسند یا شکوفه می کنند. دیر رسیدن میوه ای دلیل بر نامرغوب بودن آن نیست، چنان که زود رسیدن دلیل بر مرغوبیت آن نمی باشد. پس صبر پیشه ساز و بر اعصاب و روان خویش مسلط باش؛ با تلاش، توکل، توسل و دعا، شرایط را تا گرفتن نتیجه مطلوب مدیریت کن. انشاءالله موفق خواهی گرفت.


نکته دوم :

خداوند نظام هستی را بر پایة حکمت آفرید و فرمان خود را تحت عنوان اوامر و نواهی، بر اساس مصالح و مفاسد قرار دارد. با توجه به این اصل، هر چیزی را که آفرید، حکمتی در کار بود و هر فرمانی صادر کرد مصلحتی در بین است. گاهی انسان از راز آفرینش برخی موجودات آگاه می گردد و در بسیاری از امور به عللی بی اطلاع از آن است. گاهی آدمی چیزی را به منفعت و مصلحت خویش تشخیص می دهد، در حالی که چنین نیست و گاهی چیزی را بد و شرّ می پندارد، حال آن که روزنة رحمت الهی از همان جا به رویش گشوده می گردد.

قرآن می فرماید: چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آن که خیر شما در آن است و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آن که شرّ شما در آن است و خدا می داند و شما نمی دانید.[۱]

بنابراین ممکن است دعای شما اجابت شده باشد، اما خیر و صلاح شما در تأخیر آن باشد. امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرماید: « خداوند سرنوشت انسان و جریان امور هستی را بر اساس آن چیزی که مقتضای حکمتش است ، تقدیر و تنظیم می نماید، نه بر پایه ای که انسان دوست دارد و خوشحال می گردد.»[۲]


نکته سوّم :

در نامه ات نوشته ای : خیلی دعا می کنم و قرآن می خوانم اما انگاری تمام درها به رویم بسته هست؟

خواهر گرامی انسانی که به خدا تکیه نموده و به او اعتماد کرده می داند اگر راه تقوا و پاکدامنی را پیشة خویش سازد، خداوند پشتیبان او است و جز خیر و صلاحِ او را تقدیر نمی کند. شما ببینید چقدر از موانع استجابت دعا را برطرف کرده اید و همچنین تا چه حد شرایط اجابت را فراهم نموده اید؟

با خودت فکر کن چقدر از موانع ازدواج را برطرف کرده ای و یا سعی در برطرف کردن آنها داشته ای؟ دعا کردن به تنهایی و دست روی دست گذاشتن، بدون اقدام برای رفع موانع نمی تواند گره ای از کار شما باز کند.

خواهرم ! بدان که با وجود توکل و تقوا هر وضعیت و سرنوشت شیرین یا تلخی برای انسان پیش آید، قطعاً خیر و صلاحش در همان است.

خواهر خوبم، امر مقدس ازدواج اهمیت و جایگاه ویژه ای در زندگی انسان دارد؛ بنابراین دغدغه شما در رابطه با آن، امری بسیار طبیعی و عادی است. به این معنی که فقط شما نیستید که نگران زمان و مساله ازدواج هستید، بلکه تقریبا تمام دختران و پسران در این سنین با این مساله مواجه می شوند. اما نکته قابل توجه و با اهمیت این است که یک ازدواج بر اساس ملاکها و معیارهای درست و صحیح انجام پذیرد، چرا که نه زود ازدواج کردن عامل خوشبختی است ونه دیر ازدواج کردن سبب بدبختی خواهد شد.

نکته اینجاست که هدف زندگی انسان ازدواج نیست، خدایی شدن است و ازدواج یکی از راه های خدایی شدن است نه تمام راه. مهمترین چیز برای انسان مومن این است که در مسیر خدایی شدن قدم بردارد و بکوشد تا از تمامی امکانات برای تحقق کمال و خداگونه شدن خویش استفاده نماید. بودن در این مسیر بسیاری از اهداف انسان را تامین می کند و به انسان آرامش واقعی می بخشد.

اگر خواستگار ندارید، هزاران هزار نعمت و توانمندى، خداوند در وجود شما و اطراف شما قرار داده است و از آن بهره مند هستید. چه بهتر است به آنها بیندیشید و به بهره بردارى از آن نعمت ها فکر کنید و لذت ببرید. همچنان رابطه خود را با خداوند متعال و راز و نیاز با او را بیشتر کنید که یاد خدا آرامش بخش است.

در حال حاضر به نظر می رسد که شما ابتدا باید خودآگاهی خود را نسبت به خودتان و ازدواج افزایش دهید. وضعیت خانواده، وضعیت اقتصادی، وضعیت شغلی، مشکلات دیگر، نیازهای روانی، میزان مسئولیت ها و وظایفی که به عهده دارید، برنامه های رشدی ، برنامه های تحصیلی، اوقات فراغت، دوستان و مسائل خاص شما، همه و همه روی نحوه برخورد شما با مشکلتان تاثیر دارد و باید روی آنها تمرکز شود.

برای همسریابی به جای اینکه منفعل باشید تا کسی بیاید و شما را بیابد، سعی کنید بر تلاش های فعالانه خود در جهت انتخاب بیفزائید.


برای این منظور توجه به نکات و راهکارهای زیر مفیدند :

۱. شما تنها فردى نیستید که با این مساله مواجه هستید؛ لذا آن را به عنوان یک مساله ببینید نه یک معضل و مشکل لاینحل.

۲. ازدواج همه زندگی نیست، بلکه تنها یک بعد از ابعاد زندگی است . پس تا زمانی که شرایط ازدواج برایتان فراهم نشده، از فرصت استفاده کنید و در سایر ابعاد زندگی بکوشید.

۳. هیچ گاه به سرزنش های خانواده و اطرافیانتان اهمیت ندهید و صبور باشید؛ آن را به حساب ناآگاهی و جهالت آن ها بگذارید. آنها نیز از این جریان ناراحتند و ناراحتی خود را با سرزنش کردن شما تسکین می دهند.

۴. تاکید می کنیم به هیچ وجه اعتقادات خود را نه تنها زیر سوال نبرید، بلکه آن ها را تقویت کنید و هیچ تزلزلی به خود راه ندهید. متانت، عفت و پاکدامنی خود را همچنان به خوبی حفظ کنید که با ارزش ترین متاع در پیشگاه الهی همین ارزش ها است: ان اکرمکم عندالله اتقکم. همواره در زندگی به خداوند مهربان - که از مادر به انسان مهربان تر است - امیدوار باشید. شخصیت خود را تخریب نکنید و نسبت به خود و خداوند منفی بافی نکنید، بلکه بیشتر به جنبه های مثبت زندگی و شخصیت خود فکر کنید. همیشه این فکر را به خود تلقین کنید که من خوشبخت هستم و خوشبخت تر نیز خواهم شد. خود را در تنهایی و انزوا قرار ندهید و سعی کنید در کارهای خانه و تمام کارهای اجتماعی که در خور شأن یک زن مسلمان است با حفظ حیا و پاکی، مشارکت کنید. علاوه بر این، شما به جاى این که ذهنتان را به کمبودها و نقص هاى خود معطوف دارید و از آن رنج ببرید، توانایى ها و استعدادها و موفقیت هاى گذشته و حال خود را به خاطر بسپارید و با تکیه بر آنها، یأس و ناامیدى را از خود دور کنید و با نگرشى مثبت به زندگى و آینده، اجازه ندهید این گونه مسائل جزئى که در نهایت هم حل مى شود، زندگى را بر شما تلخ کند.

۵. نباید از مسائلی که زمینه ساز خواستگاری است غفلت کنید، مثلاً پاکیزگی و نظافت، شادابی، خوش اخلاقی، خوش سخن بودن، شوخی های به جا میان همجنس، شرکت در جمع، رعایت کردن فرهنگ صحیح جامعه، پرهیز از گرفتگی چهره و عبوس بودن، ابتذال اخلاقی، ژولیدگی و اظهارات دلسرد کننده، حالات افسردگی و… ؛ بنابراین به سر و وضع و آراستگی ظاهری خود بیشتر برسید واز نامرتب بودن اجتناب کنید. البته با رعایت حلال و حرام و اجتناب از خودآرایی در مقابل نامحرم.

۶. از منفی بافی و افکار منفی باید اجتناب شود. اگر می خواهید سالم بمانید و جوانی خود را حفظ کنید ناراحتی و افکار مزاحم را از خود دور کنید و بدانید که آنچه باعث ناراحتی و مشکل می شود، افکار منفی و نوع دید ما به دنیا و وقایع است. در بسیاری موارد ما از یک حادثه طبیعی، برداشتی داریم که کاملا متفاوت با واقعیت آن است. سعی کنید بدبینی را کنار بگذارید و به دنیا با عینک خوشبینی نگاه کنید. اجازه ندهید افکار منفی بر شما پیروز شود. آرامش را در زندگی به خودتان هدیه دهید.

۷. طرز برخورد با خانواده و دوستان؛ رفتار مناسب ، با ادب و احترام و به دور از شوخی زیاد و جلف بودن می تواند برای یک خانم مناسب باشد و همچنین نظر یک آقا را جلب کند. طرز برخورد در جامعه نیز در این باره موثر است، بعضی خانم ها ممکن است فکر کنند، برخورد مناسب در مواجهه با یک آقای نامحرم، اخم کردن و بدخلقی است ولی این درست نیست، ما نباید با رفتار محرک، دیگران را تحریک کنیم، ولی اخم کردن و بدخلقی هم مناسب نیست.

۸. دقت در رعایت حجاب و حفظ پاکدامنی؛ هر مردی دوست دارد همسرش به او وفادار باشد و بهترین چیزی که می تواند وفاداری و اطمینان یک مرد را نسبت به همسرش جلب کند، حجاب و پاکدامنی اوست. با کمی دقت متوجه می شویم که بسیاری از آقایان با وجود داشتن روابط آزاد با دخترهای متعدد ( که به هیچ وجه مورد تایید ما نیست)، در نهایت با خانمی ازدواج می کنند که با کسی رابطه نداشته است و پاک از این مسائل باشد. پس باید ازدواج را در جایی جستجو کرد که ایمن تر، عقلانی تر و مطمئن تر است و ریسک پذیر نیست. به حجاب و متانت تان افتخار کنید و همچنان به آن پایبند باشید.

۹. کم کردن توقعات؛ یکی از موانع مهم پیش روی ازدواج جوانان، توقعات بالا می باشد که با کم کردن این توقعات و بیان این مساله در موقعیت های مناسب و در جمع دوستان و بستگان می توانند زمینه ازدواج را ایجاد کنند.

۱۰. انجام کارهای هنری، یادگیری و افزایش مهارتها؛ تلاش بیشتر و روزافزون برای شکوفایی استعدادها و توانایی‌های خود و یادگیری فنون و هنرهای مختلف و پر کردن اوقات فراغت داشته باشید. دخترانی که شایستگی های لازم در زمینه های اخلاقی، اجتماعی، مهارت های زندگی و امتیازات ویژه دیگر در جامعه کسب می کنند، نسبت به دیگر دختران خواهان بیشتری دارند.

۱۱. نیکو کردن اخلاق حسنه و خوش برخورد بودن؛ در محیط اطراف به خصوص در خانه سعی کنید با کمال متانت و گذشت و فداکاری رفتار کنید.

۱۲. صبور و بردبار بودن؛ چرا که صبر و شکیبایی کلید معنویات و گشایش‌های نعمت‌ها و الطاف الهی است.

۱۳. توجّه به ضعف‌ها و خصلت‌های ناپسند خود و رفع آنها؛ چه بسا به دلیل وجود یک صفت بد یا یک رذیله اخلاقی و رفتاری در ما، خداوند نعمتی و یا لطفی را از ما دور کند.

۱۴. حضور در جمع ها و دوری از انزوا ؛ حضور در مجالس و محافل سالم زنانه می تواند زمینه آشنایی عروس و مادر شوهرها را فراهم سازد و زمینه ازدواج را به دنبال داشته باشد. همچنین با شرکت کردن در مجالس مذهبی- فرهنگی- هنری و ... می توانید توانمندی ها و کمالات روحی و اخلاقی خود را نشان دهید.

۱۵. واسطه قرار دادن فرد مورد اطمینان؛ اگر کسی هست که مورد اطمینان و وثوق شما می باشد مسأله را با او درمیان بگذارید. مثلا خاله، عمه یا خواهر اگر از مشکل شما مطلع باشند می توانند با همفکری یا کمک های عملی در حل مشکل به شما کمک نمایند. اگر فردی را برای ازدواج می پسندید و زمینه ازدواج شما وجود دارد، به کمک واسطه های آشنا، سرّ نگهدار و خودی آنها را به سمت خانه خود هدایت کنید.

۱۶. توکل به خداوند و توسل به اولیای الهی؛ از خداوند بخواهید که هر چه زودتر مشکلتان حل شود. خداوند مهربان تر از آن است که ما تصور می کنید.

۱۷. کماکان به پدر و مادرتان احترام بگذارید و از والدین خود بخواهید برای برطرف شدن مشکل شما دعا کنند.

۱۸. هیچ وقت از دعا غافل نباشید و سعی کنید دعاهایی که در این جهت توصیه شده است را بخوانید تا از اثرات آن بهره مند گردید. اما در کنار دعا کردن به این نکته هم توجه داشته باشید که اجابت دعا همیشه آن نیست که خواسته انسان به همان گونه و در همان زمانی که توقع دارد، برآورده شود . گاهی انسان‌خواسته‌هایی دارد که برآورده شدنی نیست، یا اگر مستجاب شود، به ضرر او یا دیگران است، و او نمی‌داند، یا اجابت دعا به مقدمات و شرایطی نیاز دارد که فراهم نیست، یا زمان آن هنوز فرا نرسیده و ده‌ها دلیل و احتمال دیگر.

نکته پایانی :

خواهر محترم مراقب باشید در انتخاب همسر کمال گرا نباشید و انتظار نداشته باشید که همسر آینده شما تمام ویژگی های یک انسان ایده آل را داشته باشد، چرا که گل بی خار خداست. شاید ملاکها و معیارهای شما در مورد یک همسر مناسب کمی سخت گیرانه و آرمان گرایانه است؛ پس سعی کنید در انتخاب همسر واقع نگر باشید و سطح توقعات خود را پایین بیاورید؛ البته ناگفته پیداست که معنی این حرف، گذشتن از معیارهای اصلی و ضروری نیست، بلکه تعدیل در ملاکهایی است که قابل اغماضند. تاخیر در ازدواج شما ممکن است بدلیل سخت پسند بودن شما باشد، یا اینکه در انتخاب ایده ال گرا باشید که اگر چنین باشد حالا حالاها باید مجرد بمانید و هرچه سن شما بالاتر رود مشکل پسندی شما بیشتر خواهد شد.

موفق باشید. باز هم با ما مکاتبه کنید.

پی نوشت ها :

[۱] بقره ، آیه ۲۱۶.

[۲] غررالحکم، ج ۲، ص ۵۰۰.

نویسنده : فاطمه سادات حسین پور