یاسین
yasin.fileon.ir

اخباربی بی سی

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 18 آبان 1399 ساعت 09:36

  • جو بایدن وعده ایجاد وحدت داد

    جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، عصر شنبه و پس از آن که با کسب 20 رای الکتورال در ایالت پنسیلوانیا، به حدنصاب لازم برای پیروزی در انتخابات رسید، در نخستین سخنرانی خود خواستار آشتی ملی و "وحدت به جای نفاق" شد. او که شنبه شب، هفتم نوامبر، در شهر محل اقامت خود، ویلمینگتون در ایالت دلاور، سخن می‌گفت تاکید کرد: "اکنون زمان التیام است".

    ۲ ساعت پیش
  • بایدن پیروز شد، حالا چه می‌شود؟

    جو بایدن به عنوان پیروز انتخابات معرفی شده و به زودی چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد شد. اما راه پیش‌روی او چندان هم هموار نیست. او موفق شد با پیروزی در ایالت پنسیلوانیا از حد نصاب ۲۷۰ رای الکتورال عبور کند اما راه او برای رسیدن به ملک شماره ۱۶۰۰ در خیابان پنسیلوانیا در واشنگتن - کاخ سفید - خیلی هم هموار نیست.

    ۹ ساعت پیش
  • جو بایدن پیروز شد

    جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده است. بی‌بی‌‌سی برآورد می‌کند که آقای بایدن در ایالت سرنوشت‌ساز پنسیلوانیا به حد نصاب لازم ۲۷۰ رای الکترال رسیده و به کاخ سفید راه می‌یابد.

    ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۷ نوامبر ۲۰۲۰
  • پیام تبریک رهبران اروپایی به جو بایدن

    شماری از رهبران اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، و بریتانیا و از طرف دیگر کانادا پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفته‌اند.

    ۸ ساعت پیش
  • چرا برنده شدن به کمک پنسیلوانیا 'بهترین اتفاق ممکن' برای بایدن بود؟

    در چهار روز گذشته که شمارش آرا در پنسیلوانیا، آریزونا، نوادا، و جورجیا هر لحظه او را به پیروزی نزدیک‌تر می‌کرد، چند سناریو وجود داشت که هر کدام می‌توانست جشن پیروزی بایدن را به یکی از این شهرها به عنوان نقطه طلایی بکشاند، آتلانتا در جورجیا، لاس وگاس در نوادا، فینیکس در آریزونا و فلادلفیا در پنسیلوانیا.

    ۶ ساعت پیش
  • کدام رئیس‌جمهور‌ی‌ها تنها یک دوره در کاخ‌سفید ماندند؟

    با آنکه هنوز شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پایان نرسیده، برآوردهای رسانه‌ها نشان می‌دهد که دونالد ترامپ دیگر شانسی برای پیروزی در این انتخابات ندارد، و نام جو بایدن به عنوان رئیس جمهوری منتخب آمریکا در رسانه‌ها اعلام شده است. با این حساب دونالد ترامپ، یازدهمین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا می‌شود که در تلاش برای ادامه ریاست جمهوری برای دور دوم، شکست می‌خورد.

    ۵ ساعت پیش
  • جیل بایدن؛ از معلمی تا بانوی اول آمریکا

    جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده است. همسرش جیل بایدن که روزگاری معلم زبان انگلیسی بوده است، در طول مبارزات انتخاباتی در کنار او بود و حالا قرار است به عنوان بانوی اول آمریکا به کاخ سفید برود. از جیل بایدن چه می‌دانیم؟

    ۷ ساعت پیش
  • خداحافظی زودهنگام مطبوعات ایران با ترامپ

    شماری از روزنامه‌های معتدل و اصلاح‌طلب بر خلاف سخنان چند روز پیش رهبر ایران از پیشتازی بایدن در انتخابات آمریکا استقبال کرده‌اند. آنها پیش از آنکه نتیجه انتخابات اعلام شود با عکس و تیترهای خود ترامپ را 'رفتنی' دانسته‌اند.

    ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۷ نوامبر ۲۰۲۰
  • شش قدم؛ آغاز لیگ برتر با پیروزی استقلال و توقف پرسپولیس و سپاهان

    هفته نخست بیستمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، زیر سایه شش تست مثبت کرونا آغاز شد. طبق پروتکل‌های مصوب ستاد مبارزه با کرونا در ورزش، ۱۶ باشگاه حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران موظف هستند از بازیکنان و مربیان خود پیش از آغاز هر دیدار، آزمایش PCR انجام دهند.

    ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۷ نوامبر ۲۰۲۰
  • فرانک گاردنر: حقایق ناگفته درباره معلولیت

    از تاریخی که فرانک گاردنر، خبرنگار بی‌بی‌سی و سایمون کامبرز، فیلمبردار او در عربستان سعودی هدف حمله غافلگیرانه نفرات القاعده قرار گرفتند ۱۶ سال می‌گذرد. فرانک گاردنر هدف ۶ گلوله قرار گرفت و فلج شد و فیلمبردار او جان خود را از دست داد.

    ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۷ نوامبر ۲۰۲۰
  • قرارگاه سپاه برای مقابله با گرانی؛ میدان مشق یا رزم؟

    در آستانه سالگرد اعتراض‌های آبان‌ماه سال گذشته، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران برای چندمین بار از افزایش قیمت‌ها انتقاد کرده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای تحقق خواسته فرمانده کل قوا برای مقابله با گرانی، وارد عمل شده است. سپاه با تشکیل قرارگاه ۱۷ربیع می خواهد افزایش قیمت‌ها را کنترل کند.

    ۹ ساعت پیش
  • نرخ ارز، سکه و خودرو در ایران پایین آمد

    در حالی که فاصله جو بایدن با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کم شده، نرخ ارزهای خارجی و سکه طلا در بازار ایران پایین آمده است. همزمان با پایین آمدن نرخ‌ها انجام معاملات هم به طور چشمگیری کاهش یافته است.

    ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۷ نوامبر ۲۰۲۰
  • انتخابات آمریکا؛ رای الکترال چیست؟

    در آمریکا زمانی که رای‌دهندگان پای صندوق‌های رای می‌روند،‌ در واقع به‌طور مستقیم رئیس جمهوری را انتخاب نمی‌کنند. البته رای دهندگان عملا در برگه‌های رای نام رئیس جمهوری مورد نظر خود را می‌نویسند،‌ اما آنها در واقع به گروهی از مقامات محلی رای می‌دهند که تشکیل دهنده "کالج انتخاباتی" یا "مجمع برگزینندگان" آن ایالت هستند.

    ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۴ نوامبر ۲۰۲۰
  • ملانوم چیست؟

    ملانوم که به ملانوم بدخیم هم معروف است، نوعی سرطان پوست است که می‌تواند به اعضای دیگر هم سرایت کند. ملانوم به اندازه سرطان‌های پوست غیرملانومی شایع نیست ولی "بنیاد پوست بریتانیا" آن را یکی از "خطرناک‌ترین" سرطان‌های پوست توصیف می‌کند. اما برای شناسایی آن باید دنبال چه نشانه‌هایی بود؟

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲ نوامبر ۲۰۲۰
  • هولوکاست چیست و چرا در بعضی کشورها انکار آن جرم است؟

    رهبر جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه، درباره کاریکاتورهای پیامبر اسلام در توییتر خود نوشت: "... چرا تردید در هولوکاست جرم است؟ و اگر کسی چیزی در این‌باره نوشت باید به زندان برود، اما اهانت به پیامبر آزاد است؟"

    ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱ نوامبر ۲۰۲۰
  • حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد که بود؟

    حسن زارع دهنوی معروف به قاضی حداد براثر کرونا درگذشت. بی راه نیست اگر گفته شود نام او با نام دستگاه قضایی ایران گره خورده بود. مجید توکلی، از دانشجویان زندانی سال ۸۸ در توصیف قاضی حداد نوشت: "او نمونه کامل یک کارگزار خونسرد، مسلط، و مطیع عصر تاریکی بود".

    ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۳۰ اکتبر ۲۰۲۰
  • امانوئل مکرون کیست؟

    سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه درباره اسلام سیاسی و اسلام‌گرایان افراطی خشم بسیاری را برانگیخته و موجب برگزاری راهپیمایی در برخی کشورهای اسلامی شده است. امانوئل مکرون کیست؟ نگرش و منش سیاسی او چیست و از چه نگاهی پیروی می‌کند؟

    ۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰
  • نسرین ستوده کیست و چرا در زندان است؟

    نسرین ستوده لنگرودی در زندان قرچک است و به گفته سازمان زندان ها باید حکم ۱۲ سال حبس خود را در این زندان سپری کند. او از خرداد ۱۳۹۷ زندانی است و پیش از آن هم سه سال و سه ماه در زندان بوده است. اما او کیست و چرا حکومت ایران او را زندانی کرده است؟

    ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۸ اکتبر ۲۰۲۰
  • چالش مومو؛ 'خطرناک برای کودکان' یا یک شایعه؟

    گزارش هایی از "چالش مومو" که خطری برای کودکان خوانده شده این روزها بین کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی و بعضی رسانه ها دست به دست می شود و باعث نگرانی پدر و مادرها شده است. اما مومو چیست و آیا برای کودکان خطری دارد؟

    ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹ اکتبر ۲۰۲۰
  • انتخابات آمریکا؛ مواضع دونالد ترامپ درباره مسائل کلیدی چیست؟

    دونالد ترامپ سال ۲۰۱۶ با شعار ساده "عظمت را به آمریکا بازگردانیم" به میدان آمد و در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد. اما در حالی که ترامپ می‌کوشد ریاست جمهوری‌اش را یک دوره دیگر تمدید کند، هم کشور با چالش‌هایی از جمله ویروس کرونا و پیامدهای اقتصادی‌اش روبرو است و هم خود او با رای‌دهندگانی که سابقه چهار سال حضورش در کاخ سفید را سبک و سنگین خواهند کرد.

    ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰
  • آیا واکسن ۱۰۰ سال پیش می‌تواند جان مبتلایان کرونا را نجات دهد؟

    دانشمندان در بریتانیا آزمایش واکسن ب‌ث‌ژ را آغاز کرده‌اند تا ببینند تا چه حد می‌تواند جان انسان را در برابر ویروس کووید-۱۹ نجات دهد. این واکسن در سال ۱۹۲۱ برای مقابله با بیماری سل تولید شد اما شواهدی در دست است که نشان می‌دهد ممکن است بدن را در برابر عفونت‌های دیگر هم محافظت کند.

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱ اکتبر ۲۰۲۰
  • سکس و ویروس کرونا؛ آنچه باید بدانید

    آیا ویروس کرونا به از طریق روابط جنسی نیز منتقل می‌شود؟ شاید خیلی‌ها به این پرسش فکر کرده باشند، اما از طرح آن خجالت می‌کشند. دکتر الکس جورج پزشک اورژانس و الیکس فاکس خبرنگار مسائل جنسی به برخی از این پرسش‌ها پاسخ داده‌اند.

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۳۱ مارس ۲۰۲۰
  • تلاشی تازه برای گشودن معمای مصونیت به کرونا

    دانشمندان کوشش تازه‌ای را برای شناختن واکنش سیستم ایمنی به ویروس کرونا آغاز کرده‌اند. پژوهشگران در ۱۷ مرکز تحقیقاتی در بریتانیا می‌خواهند به سوالاتی نظیر این پاسخ دهند که مصونیت به کرونا چقدر دوام دارد و چرا شدت این بیماری این‌قدر متغیر است.

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۲ سپتامبر ۲۰۲۰
  • راستی‌آزمایی؛ آیا ماسک باعث کاهش اکسیژن‌رسانی و ضعف ایمنی می‌شود؟

    اجباری شدن ماسک و پوشاندن صورت در مکان‌های عمومی مثل فروشگاه‌ها در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و بریتانیا باعث بحث و اختلاف‌نظر شده است و در شبکه‌های اجتماعی هم انعکاس یافته‌اند. گروه راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی اطلاعات و ادعاهای غلط و گمراه‌کننده را که در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده‌اند بررسی کرده است.

    ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۰
  • کاوازاکی چیست؟ کاوازاکی کیست؟ چرا با کرونا نامش سر زبان‌ها افتاده؟

    یک بیماری نادر کودکان که بسیاری از پزشکانی که در زمینه بیماری‌های کودکان کار نمی‌کنند شاید تا پایان دوران کار حرفه‌ایشان حتی یک مورد آن را نبینند، ناگهان در دوران کرونا محل توجه عموم قرار گرفت. اما کاوازاکی چه بیماری‌ای است و چرا نامش این روزها مطرح شده است.

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶ مه ۲۰۲۰
  • سرمایه‌گذاری شرقی یا غربی، توسعه پایدار در ایران چه می‌شود؟

    در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیاری از ناظران دغدغه کاهش تنش یا افزایش رویارویی بین جمهوری اسلامی ایران با این کشور را دارند. این مقاله تلاشی است برای تحلیل زنجیره به‌هم‌پیوسته همکاری با چین در چارچوب دل‌نگرانی‌های ایران‌دوستانی که چنین همکاری‌ای را نه تنها در جهت توسعه پایدار ایران نمی‌بینند بلکه آن را آب ریختن به آسیاب بلند پروازی‌های جمهوری اسلامی می‌دانند و همچنین در پاسخ کسانی که این همکاری را فرصتی می‌بینند برای استحکام قدرت نوپای فرضی ایران در منطقه.

    ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲ نوامبر ۲۰۲۰
  • خشونت پلیس ایران به ما چه می‌گوید؟

    در سال‌های اخیر، روال مرسوم چنین بوده است: تصاویری از خشونت نیروهای نظامی و امنیتی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود؛ اعتراض به این اقدامِ غیرقانونی و غیراخلاقی، فضای مجازی را فرامی‌گیرد؛ مسئولان جمهوری اسلامی در پی انکار یا توجیه جنایت برمی‌آیند و در بسیاری از موارد، با اِعمال فشار به بعضی از نزدیکان و خویشاوندان قربانیان آنها را به اظهارنظرهایی خلافِ واقع در برابر دوربین وامی‌دارند؛ کاربران شبکه‌های اجتماعی با خشم و ناباوری به اعترافات اجباری واکنش نشان می‌دهند؛ و دیری نمی‌گذرد که دوباره اتفاق مشابهی رخ می‌دهد.

    ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۷ اکتبر ۲۰۲۰
  • برنامه موشکی ایران؛ دفاع ملی یا تهدید بین‌المللی؟

    برنامه موشکی ایران در دوران جنگ با عراق آغاز شد، با خرید موشک از کشورهای دیگر، اما ایران بعد از جنگ هم پیشبرد برنامه‌ موشکی خود را پیش گرفت و توسعه داد. آیا برنامه موشکی ایران دفاعی است یا تهدیدی بین‌المللی؟

    ۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰
  • کرونا در دوران "دوکما"؛ سه روایت از جشن و سوگواری در هند

    سفر از کرالا ایالتی در جنوب هند تا راجستان در شمال غربی این کشور پهناور. در این سفر بخشی از زندگی روزمره مردم هند به تصویر کشیده شده است. در بخشی از سفر شیوع کرونا روال عادی زندگی را مختل کرده است.

    ۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۰
  • ۱۹۶۸؛ سالی که صدها زن را تسخیر کرد

    وقتی که به چان تی نای تجاوز شد، نه تنها عدالت برایش اجرا نشد کسی با او همدردی هم نکرد. به جایش زندانی شد.

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۴ آوریل ۲۰۲۰