یاسین
yasin.fileon.ir

آموزش مداحی از پایه

نویسنده : معین | زمان انتشار : 21 اسفند 1400 ساعت 22:04

مداحی یکی از اشکال آواز خوانی است که از دیرباز در فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان وجود داشته است. ما در سایر مطالب سایت به آموزش خوانندگی و صدا سازی پرداخته ایم. در این مطلب به برخی نکات اختصاصی در مورد آموزش مداحی از پایه می پردازیم.

نکات فنی آموزش مداحی از پایه

در این مطلب آنچه میخواهیم برای شما بیان کنیم نکاتی فنی برای شروع به مداحی کردن و تبدیل به یک مداح حرفه ای شدن است. به صورت کلی اگر شما جواب 3 سوال را بدانید می توانید مداحی کنید:

  1. چه بخوانید
  2. از کجا بخوانید
  3. چگونه بخوانید

در انتها جواب هر سه این سوال ها را خواهیم داد اما راه حل بهتری هم برای رسیدن به جواب هست.

تقلید مداحی از مداحان بزرگ

این روش که بسیاری از قاریان قرآن و مداحان از آن استفاده می کنند بسیار موثر است. ما هم به شما توصیه می کنیم برای شروع مداحی یا قرائت قرآن در ابتدای کار حتما از یکی از مداحان یا قاریان برجسته تقلید کنید.

سال اول شروع مداحی یک مقلد محض بمانید

برای تبدیل به یک مداح حرفه ای شدن باید به مدت یک سال حداقل، مو به مو از یک مداح حرفه ای تقلید کنید. انتخاب این مداح برای شما بسیار با اهمیت است؛ پس توصیه می کنیم نکاتی را برای انتخاب در نظر بگیرید:

اول از همه باید از سطح دانش خوبی برخوردار باشد و از خط قرمزها عبور نکند. دوما باید مورد علاقه شما باشد تا بتوانید ساعت ها و بارها به مداحی های او گوش دهید. در آخر هم بهتر است بتوانید در جلسات حضوری او حاضر شوید. حضور در جلسات مداحی برای شروع میتواند مهم باشد. چرا که بسیاری از تکنیک های مداحی جدای از صدا و شعر هستند و خیلی از حرکات و رفتارها در میزان محبوبیت مداح تاثیر گذارند.

مسلما نیازی نیست که همه چیز را دقیقا مثل اون انجام بدید، مثلا ممکن است آن مداحی برای یک شب خاص باشه و مداح مثلا بگه شب جمعه است و … ولی شما قرار باشه اونو برای یک شب غیر جمعه بخونید دیگ نیازی نیست که همون جمله رو بگید.

در واقع یه جوری باید بگیم اقتباس کنید. بعد از یکسال می تونید از این مرحله تقلید خارج بشید و وارد مرحله جدیدی بشید. تو این مرحله باید مداح هایی که در حوزه های مختلف متخصص هستند رو پیدا کنید و از همون تقلید کنید. مثلا فلان مداح در شور خواندن زبان زد است و فلان مداح در روضه خوانی و… .

صدا سازی و آواز خوانی بخشی اساسی در آموزش مداحی از پایه

خب همونطور که از اول هم گفتیم مداحی هم گونه ای از آوازخوانی است. پس برای مداح خوب شدن باید صدا و لحن خوبی داشته باشید. البته نگران نباشید با منبع آموزشی خوب و تمرین مداوم می تونید به موفقیت برسید.

برای منبع آموزشی که می تونید از مطالب سایت و پکیج کامل آموزش مدرن خوانندگی استفاده کنید. در این پکیج به صورت کامل اصول خواندن و صدا سازی رو برای شما بیان کردیم. به علاوه این مجموعه شامل تمرین های روزانه و مدون هست که با تمرین و پیگیری میتونید بهترین نتیجه رو بگیرید.

بعضی نکات مهم در ماه های اول مداحی کردن:

تمرینات رو از دوره های زمانی کم شروع کنید، در اوایل کار حنجره تون ممکنه تحمل فشار زیاد رو نداشته باشه. به همین دلیل بهتره از گام های پایین شروع کنید و کم کم گام رو بالاتر ببرید. اگر احساس درد یا سوزش در حنجره داشتید یعنی فشار زیادی به حنجرتون وارد شده و این یعنی حنجره تون گرم نشده پس گام رو پایین تر بیارید. مثلا در ابتدا حدود نیم ساعت کافی است.

می توانید تمرین را در فضایی سر بسته انجام دهید و خجالت هم نکشید و همینطور می توانید در فضای باز تمرینات را انجام دهید. شما باید صدایتان را آزاد کنید و اگر خجالت بکشید و اصطلاحا صدایتان را بدزدید هرگز نمی توانید آن صدایی که واقعا دارید را کشف کنید و پرورش دهید.

تمرین و اجرا گام های آخر برای مداح شدن هستند

خب بعد از طی کردن چنیدن مرحله و شنیدن مداحی های مختلف، نوبت به اجرا رسیده. بالاخره دیر یا زود باید در یک مجلس رسمی بخونید. البته خوندن در جلسه رسمی به معنی تموم شدن کار و تمرین نیست. شما باید همیشه به تمرین و شنیدن مداحی های موفق ادامه بدید. مخصوصا تمرینات صدا سازی که برای سالم موندن و جوان موندن صدای شما بسیار مهم و حیاتی است.

اولین منتقد خودتان باشید

بعد از اینکه مداحی را به صورت حرفه ای شروع کردید، باید نقد را هم شروع کنید تا بتوانید روز به روز بهتر بشید. اولین منتقد هم می توانید خودتان باشید. فیلم ها و صداهای ضبط شده تان را بگیرید و گوش کنید و نکاتی که باید بهتر بشن رو یادداشت کنید. در این مسیر از دوستان هم کمک بگیرید. اگر هم یک استاد مداحی پیدا کردید که چه بهتر.

نا امید نشید

نا امید نشدن خیلی مهم است. در این مسیر ممکن است طعنه های زیادی بشنوید یا حتی گاهی مسخره تان کنند. روزهایی هستند که صدای شما در بهترین حالت نیست. یا خودتان روی فرم نیستید. اما نباید نا امید بشید و محکم به راهتان ادامه دهید. تمرین مداوم و شرکت در جلسات مداحی را هرگز فراموش نکنید که بسیار برای شما موثر خواهد بود.

کلام آخر با علاقه مندان به مداحی

در نهایت باید بدانید که اگر می خواهید متفاوت باشید و بتوانید به سرعت بدرخشید باید توانایی های خوانندگی و مهارت های صداسازی خود را به قدر قابل توجهی افزایش دهید چرا که مهمترین ابزار شما در این کار صدا و توانای های صدای شماست. و به خاطر داشته باشید که تمرینات مداوم و روزانه را فراموش نکنید تا روز به روز هم بر مهارت هایتان افزوده شود و پیشرفت کنید و هم صدایتان مدام در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.