یاسین
yasin.fileon.ir

دعای اللهم یا سامع الصوت

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 07 آذر 1399 ساعت 00:23

شما اینجا هستید

خانه » استجابت دعا

۱۳۸۹/۰۹/۰۶ ۲۰:۲۲ شناسه مطلب: 22229

چرا دعایم درباره بچه دار شدن همسرم مستجاب نمیشود

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط تان با این مرکز
فهم درست حقیقت دعا و کاربرد آن می‌تواند موجب آگاهی، بیداری دل و اندیشه، پیوند باطنی با سرچشمه همه نیکی‌ها و خوبی‌ها باشد، نیز باعث تقویت روح و اراده کار و تلاش افزایش قدرت اعتماد به نفس، ‌تبدیل کننده شکست به پیروزی، بیماری به سلامتی، ناامیدی به امیدواری، اضطراب به آرامش گردد. چنان که فهم نادرست آن می‌تواند توقعی را ایجاد کند که دعا را به یک عامل ناامیدی،سرخوردگی و تخدیر کننده، تبدیل نماید.
از این رو لازم است در آغاز چند نکته را یاد آوری کنیم:
1- درست شدن هر کاری و نتیجه گرفتن از هر اقدامی، علل و اسباب مادی یا معنوی خود را دارد . انسان برای رسیدن به مقصد و دستیابی به هدف باید راه آن را بیابد و به دنبالش حرکت کند تا به نتیجه برسد.
دعا به تنهایی راه­ حل صد در صدی برای حل مشکلات نیست. زیرا خداوند حکیم نظام هستی و گردش امور جهان و تمام فعل و انفعالات را بر پایه دو دسته عوامل مادی و معنوی استوار ساخته است. دعا یکی از مجموعه عوامل معنوی است.
2- چه بسا اتفاق می افتد که انسان رسیدن به مقصد یا برآورده شدن حاجتی را ایده آل و مطلوب خویش می­پندارد. چنان به منفعت و خیر بودن آن یقین دارد که آن را همانند دو، دو تا چهارتا واضح می داند، حال آن که واقعیت امر غیر از پندار ماست. عکس آن نیز صادق است، یعنی چه بسا امری را زشت و به ضرر خود می پنداریم، ولی از آثار و عواقب آن بی اطلاعیم و نمی­دانیم آن چه رُخ داده، از الطاف پنهان پروردگار است:
قرآن کریم در این مورد می فرماید:
« چه بسا از امری اکراه داشته باشید، در حالی که خیر شما در آن است، یا چیزی را دوست داشته باشید و حال آن که شر شما در آن است، خدا می داند و شما نمی دانید.» آیا می پندارید که تمام خیر و مصلحت شما در بچه دار بودن است؟ آیا نشنیده، نمی دانید و نمی بینید کسانی را که از ناحیه فرزندشان جز غم و غصه و ناراحتی و آبرو ریزی و بدبختی دنیا و آخرت بهره ای نبرده اند؟ آیا نشنیده اید که برخی پیامبران مثل حضرت ابراهیم و زکریا با آن که پیامبر و مستجاب الدعوه بودند،پس از ده ها سال دعا کردن، در سن کهولت و پس از هشتاد سالگی خدا دعای آنان را مستجاب کرد؟ برخی پیامبران مثل حضرت سلیمان هرچه دعا کردند، صاحب فرزند نشدند؟ این ها درس هایی است که ما باید از تاریخ بیاموزیم. لازم است بدانیم که خدا اولا خیر و صلاح بندگانش را بهتر از بندگانش می داند.
ثانیا - آن چه خیر و صلاح بندگان است، خداوند همان را برای بندگان مؤمن خود تقدیر می کند.
3-گروهی به امام صادق(ع) عرض کردند: خداوند می‌فرماید: «ادعونی استجب لکم» پس چرا ما خداوند را می‌خوانیم، ولی مستجاب نمی‌شود، فرمود: «إنّکم تدعون من لا یعرفونه؛(1) کسی را می‌خوانید که نمی‌شناسید و به او معرفت پیدا نکرده‌اید».
تا زمانی که چنین است،انتظار اجابت نداشته باشید. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «نسبت به کسی که او را می‌خوانید و برای او عبادت می‌کنید، معرفت پیدا کنید، تا دعاهای تان اثر داشته باشد».(2)
4-دعا نباید تنها موقع مشکلات و گرفتاری ها باشد، بلکه در هر کاری مؤمن دست نیاز به سوی خدا دراز می‌کند. مؤمن خود را همیشه و در هر وضعیتی فقیر و ناتوان محض می‌بیند، و معتقد است هر چه دارد، فضل و عنایت خداست، پس در هر حال، در خوشی و ناخوشی، در رفاه و تنگدستی دست به دعا برمی‌دارد.
5- نوع استجابت دعاها نیز مختلف است. استجابت دعا همیشه به معنای برآورده شدن خواسته نیست. بر آورده شدن خواسته تنها یک نوع از استجابت است. گاهی خواسته انسان به سود و مصلحت نیست‌. گاهی خواسته بر آورده نمی شود، اما مشکل دیگر از انسان برطرف می شود. در این صورت نیز دعای ما مستجاب شده است.
6- گاهی «حُسن ظن» مورد آزمایش قرار می گیرد، یعنی استجابت دعا به تأخیر می افتد. تأخیر در استجابت دعا برای این هدف است که فرد«حقیقت ایمان » و جوهر وجودی خود و میزان «حُسن ظن» خود به خدا را آشکار نماید. امام صادق (ع) می فرماید:پیامبر فرمود:« هیچ بنده ای به خدا حُسن ظن پیدا نکرد مگر آن که خداوند به میزان «حُسن ظنش» با او رفتار نماید».(3)
و فرمود:« قسم به خدایی که معبودی جز او نیست! خدا هیچ مومنی را پس از توبه و استغفار گرفتار عذاب نفرماید مگر به خاطر بد گمانی و سوء ظن و نا امیدی به خدا و بد خویی و غیبت از مؤمنان.»(4) ائمه اطهار علیهم السلام همگان را از افتادن در دام بدبینی و سوء ظن به خدا به خاطر عدم اجابت دعا برحذر داشته اند. امیر مؤمنان (ع) فرمود:
دیر اجابت شدن(یا اصلاً اجابت شدن) دعا تو را از رحمت خدا نا امید نسازد، زیرا در اعطا و بخشش خدا و اجابت دعا، خیر و مصالح بندگان مورد نظر است. چه بسا در اجابت دعا تأخیر رخ دهد تا درخواست بنده طولانی­تر گردد. در نتیجه عطا و بخشش خدا کامل­تر به وی برسد. گاهی چیزی را از خدا خواسته است، فوراً نداده،چون خیر و صلاح ما در همان بود. در عوض بهتر از آن را خداوند در دنیا یا آخرت به او خواهد داد.( گاهی چیزی را به منفعت و صلاح خود می­دانیم، ولی خداوند که آگاه به غیب و صلاح بندگان است، آن را به منفعت ما نمی­داند، از این رو آن را اجابت نمی­کند) چه بسا چیزی را از خدا طلب می کنیم که اگر به انسان بدهد،تباهی دین و دنیا در آن وجود دارد.(5)
آری هر دعایی که از قلبی پاک برخیزد و شرایط و آداب آن رعایت شود ، اجابت خواهد شد، اما چگونه، چه وقت،کجا، با چه کیفیت و در چه حالت و... سخن بسیار است.
از روایات استفاده می شود که هیچ دعایی بی اثر نیست. هر دعایی در دنیا و آخرت تأثیر مناسب خود را دارد، پس در واقع هر دعائی به اجابت می رسد، اما گونه های استجابت آن مختلف است.
امام سجاد(ع) می فرماید: "دعای مؤمن یکی از سه فایده را دارد: برای او ذخیره می گردد یا در دنیا برآورده می شود یا بلایی را که می خواست به او برسد،‌ از وی می گرداند".(6)
اگر کسی بداند خداوند در عوض عدم اجابت دعا در دنیا، چه پاداشی برای او در آخرت در نظر گرفته است، هرگز نا‌امید نمی شود. امام صادق(ع) می فرماید:
"روز قیامت خداوند متعال می فرماید: ای بندة من!‌ تو مرا خواندی و من اجابتت را به تأخیر انداختم. اکنون ثواب و پاداش تو چنین و چنان است. پس مؤمن آرزو می کند که کاش هیچ دعایی از او در دنیا اجابت نمی شد، برای آن ثواب و پاداش نیک که می بیند".(7)
توصیه می کنیم به دستور عمل های زیر عمل کنید. ان شاء الله حاجت شما برآورده می شود.
از آن جا که افرادی که به ائمه برای حل مشکل خود مراجعه می کردند، در شرایط و موقعیت یکسان نبودند،دستور عمل ها نیز متفاوت می باشد.
1- امام صادق فرمود که جهت فرزند دار شدن این دعا را زیاد بخوانید:« اللَّهُمَّ لَا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ وَحِیداً وَحْشاً فَیَقْصُرَ شُکْرِی عَنْ تَفَکُّرِی بَلْ هَبْ لِی عَاقِبَةَ صِدْقٍ ذُکُوراً وَ إِنَاثاً آنَسُ بِهِمْ مِنَ الْوَحْشَةِ وَ أَسْکُنُ إِلَیْهِمْ مِنَ الْوَحْدَةِ وَ أَشْکُرُکَ عِنْدَ تَمَامِ النِّعْمَةِ یَا وَهَّابُ یَا عَظِیمُ یَا مُعَظَّمُ ثُمَّ أَعْطِنِی فِی کُلِّ عَافِیَةٍ شُکْراً حَتَّى تُبْلِغَنِی مِنْهَا رِضْوَانَکَ فِی صِدْقِ الْحَدِیثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ وَفَاءٍ بِالْعَهْدِ » (8)در حدیث دیگری آمده است که در سجده بخواند:« رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ».
2- از دعاهایی که برای طلب فرزند،مال و ثروت،و طلب خیر دنیا و آخرت مفید است ،دعای زیر است که از امام زین العابدین علیه السلام روایت شده است. نخست آیات 10و11و12 سوره نوح را بخوانید.بعد دعای زیر را هفتاد مرتبه بخوانید و به اجابت دعای خود و تفضل و لطف و رحمت خداوند امیدوار باشید:
رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیّاً یَرِثُنِی فِی حَیَاتِی وَ یَسْتَغْفِرُ لِی بَعْدَ مَوْتِی وَ اجْعَلْهُ خَلَفاً سَوِیّاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّیْطَانِ فِیهِ نَصِیباً اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ إِنَّکَ أَنْتَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ. (اگر هفتاد بار خواندن همه دعا مشکل است ، دعا را یک بار بخوانید و هفتاد بار استغفار کنید )(9)
4- امام محمد باقر علیه السلام به مردی که صاحب فرزند نبود فرمود: این دعا را بخوان. آن مرد می گوید: طبق دستور امام عمل کردم. خداوند فرزند و نوه های زیادی به من عنایت کرد. دعا این است: در هر صبح و شب، اول هفتاد مرتبه بگوید:
«سُبْحَانَ اللَّهِ»بعد ده مرتبه بگوید« استغفر الله ربی و اتوب الیه» سپس نه مرتبه بگوید «سبحان الله» و بعد از آن یک مرتبه بگوید«استغفر الله ربی و اتوب الیه » (10)
5- پنج هفته به نام مبارک پنج تن صبح های جمعه نماز جعفر طیار (ع)را به همان کیفیتی که در مفاتیح الجنان؛آمده بخوانید. البته هفته پنجم روزهای چهار شنبه و پنج شنبه و جمعه روزه بگیرید. روز جمعه بعد از افطار و نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز بخوانید، در هر رکعت یک حمد و دوازده مرتبه سوره توحید و بعد از سلام نماز بخوانید:
« اللَّهُمَّ یَا سَابِقَ الْفَوْتِ وَ یَا سَامِعَ الصَّوْتِ وَ یَا مُحْیِیَ الْعِظَامِ بَعْدَ الْمَوْتِ وَ هِیَ رَمِیمٌ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْعَظِیمِ الْأَعْظَمِ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ وَ تُعَجِّلَ لِیَ الْفَرَجَ مِمَّا أَنَا مَمْنُوٌّ بِهِ وَ صَالٍ بِحَرِّهِ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ ».(11)
بعد از آن برو به زیارت حضرت امام رضا یا زیارت فرزندش حضرت امام جواد علیهما السلام حاجات خود را در حرم آن ها که اولیای الهی هستند، از خدا بخواه و از امام نیز بخواه که در حق شما شفاعت کند. ان شاء الله به مراد خود خواهید رسید .موفق و سربلند باشید.
پی نوشت ها :
1. تفسیرنورالثقلین،‌ج4، ص 533.
2. بحار، ج75، ص 63 .
3. بقره(2)آیه 216.
4.سفینه البحار، ج2، ص109
5. . نهج­البلاغه، نامه31.
6.تحف العقول، ص 202.
7. همان، ج 2، ص 20.
8.کافی، ج6،ص7.
9.وسائل الشیعه ،ج21 ص369.
10. همان،ص 369-372.
11. مستدرک ،ج6 ،ص320.